Google’s testtool toont hoeveel online bezoekers je verliest
Google’s Test My Site-tool bestaat al sinds vorig jaar, en kon je sinsdien vertellen hoe lang het duurde vooraleer de mobiele versie van je website geladen werd. Vanaf nu voegt de internetreus daar nog wat functies aan toe.
Vergelijken met concurrenten
Wanneer je website laat testen, laat de tool nu bijvoorbeeld ook zien hoe snel je concurrenten zijn. Daarvoor kijkt de tool naar de gemiddelde snelheid van websites in jouw sector, gaande van shopping tot toerisme, en wordt je website op een schaal geplaatst. De verschillen tussen die sectoren zijn echter miniem: meestal schommelen de topsnelheden tussen de 3 en 5 seconden en is een laadsnelheid van 8 seconden over de hele lijn slecht.
Verloren bezoekers
Daarnaast zet Google voortaan ook in de verf hoe belangrijk het is om over een snelle website te beschikken. Naast de snelheid van je eigen website en de websites van je concurrenten, maakt Test My Site ook een schatting van hoeveel bezoekers je misloopt met je huidige snelheid. Het getoonde percentage is de kans dat een gebruiker je pagina verlaat wanneer hij langer dan 3 seconden moet wachten tot de content laadt.
‘Meeste websites verliezen de helft van hun bezoekers terwijl ze laden. En 46 procent van de mensen vindt het wachten op trage pagina’s het meest frustrerende ding is tijdens het browsen op hun telefoon,’ aldus Yong Su Kim, Amerikaanse VP voor Google Marketing Solutions.
Gratis rapport
Via de tool kan je ook een gratis rapport aanvragen waarin gedetailleerde resultaten van de test staan beschreven. Daarvoor moet je er wel mee instemmen dat Google je gegevens gebruikt om je onder andere aanbevelingen voor gerelateerde Google-producten te sturen.
https://www.twinkle.be/achtergrond/166685/hoe-presteren-s-werelds-beste-e-commerce-sites/