Algoritme voorspelt kans op terugzending voor elke aankoop
Gedrag
‘De totale kans op retour wordt bepaald door de gedragskenmerken van de consument plus de logistieke- en aankoopafwijkingen. Al deze kennis is nu in een algoritme verwerkt waardoor retailers hun logistieke proces intelligenter kunnen maken’, licht professor Felix Janszen van de Erasmus Universiteit Rotterdam toe aan BNR Nieuwsradio. Het algoritme voorspelt bij welke orders de kans op terugsturen hoger ligt, zodat retailers daarop kunnen inspelen. Aan de hand van het gedrag van de klant, kan dan per order de kans op een terugzending worden berekend, nog voor de klant afrekent.
60 procent besparen
Het nieuw algoritme kan webwinkeliers tot wel zestig procent van de retourkosten besparen. Dat zegt Valory, het bedrijf dat samen met wetenschappers de Return Reducer ontwikkelde. Bovendien zou het algoritme steeds beter worden naar mate er meer orders worden geëvalueerd.
Valory is dus nog op zoek naar meer online retailers. Uiteindelijk moet de zogenaamde Return Reducer een voorspelbaarheid van 100 procent benaderen. ‘Dit heeft een grote impact op voorraadskosten, klanttevredenheid, fraude en verspilling’, belooft het bedrijf.
Dat het retourgedrag voorspelbaar is, wordt eveneens bevestigd door andere onderzoeken. Zo zou 1 op 2 Belgen al nadenken over het terugzenden, nog voor ze hun bestelling plaatsen, volgens een studie van B2C Europe.
https://www.twinkle.be/nieuws/167971/zalando-haalt-retourpakjes-op-hasselt/