Hoe Amazon de concurrentie naar huis speelt

De abonnementsdienst van de online winkel zorgt voor een ongeziene consumentenloyaliteit. De concurrentie zit met de handen in het haar.

Amazon doet het goed. Een recente enquête wijst uit dat het de concurrentie in de vernieling speelt met duizelingwekkende cijfers. Zo is Amazon de geprefereerde online shop voor 93 procent van de 2.200 ondervraagden. Qua populariteit ligt het 59 procent voor op eerste achtervolger eBay, vorig jaar was dat gat nog 52 procent.

Wie Amazon gebruikt, doet dat vaak meerdere keren per maand. Zowat de helft van de respondenten keren twee tot driemaal per maand terug. 33 procent spendeert ruim 800 dollar per jaar aan zijn online aankopen bij Amazon. Nog eens 33 procent van de ondervraagden die eveneens shoppen bij eBay spenderen ook minstens 800 dollar per jaar bij Amazon; dat betekent dat zelfs trouwe klanten van andere platformen alsnog grote bedragen uitgeven bij diens concurrent.

Prime

Een grote reden voor deze ongeziene klantenbinding is het abonnement Prime. Daarmee krijgen klanten op vele producten korting, kunnen ze aanspraak maken op voordeligere verzendwijzen en krijgen ze toegang tot de Prime-bibliotheken voor video, muziek en e-books. 55 procent van de ondervraagden waren Prime-leden. Jaarlijks levert het abonnement alleen al Amazon zo’n 6,4 miljard dollar op.

74 procent van die abonnees winkelen minstens twee keer per maand bij de online retailer, opnieuw voor een bedrag dat de 800 dollar per jaar overschrijdt. Daarnaast groeit de dienst nog sterk: vorig jaar schreef zes procent van de Amerikaanse bevolking zich in op de dienst, volgens de enquête goed voor ongeveer 18 miljoen inschrijvingen.

Ontwijken

Dat Amazon populair is, wordt niet alleen gevoeld door specifieke concurrenten, maar door hele sectoren. Sinds de online gigant Whole Foods heeft opgekocht, en zich zo mengt op de markt van voedsel, crashte de beurswaarde van de sector: ze verloor 24 miljard dollar aan waarde. Investeerders keren zich namelijk af van deze sector en kijken meer naar investeringen waar ze Amazon zoveel mogelijk kunnen ontwijken. Een aandeel van Amazon kost momenteel overigens 975.35 dollar, een stijging van net geen 30 procent ten opzichte van vorig jaar.

https://www.twinkle.be/nieuws/168147/amazon-voorkomt-klanten-concurrerende-prijzen-nakijken/


 

amazonbusinessdigital commerceonlineprime

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken