Aldi investeert vijf miljard euro in vernieuwingsplannen
Aldi wil vijf miljard euro investeren om zijn winkels moderner te maken. Dat vertelt de supermarktketen aan het Duitse persbureau DPA. Het plan staat nog niet vast, want de drie stichtingen die Aldi controleren moeten hun goedkeuring nog geven, aldus De Tijd.
Lidl, de grote concurrent
Met deze plannen probeert Aldi de nijpende concurrentie met andere ketens, en vooral Lidl, te baas te kunnen. Sinds een jaar is de grote concurrent immers bezig met het openen van moderne winkels met bredere gangen en een grote glazen wand.
Volgens het onderzoeksbureau The Boston Consulting Group steeg het marktaandeel van Lidl tussen 2000 en 2015 van 10 naar 11 procent. Aldi, daarentegen, kroop slechts van 10 naar 11 procent. ‘Aldi was de uitvinder van de budgetketen, maar Lidl staat voor vernieuwing’, vertelt Gino Van Ossel, winkelexpert van de Vlerick Business School. ‘Zo was Lidl de eerste die een beperkt aanbod merkproducten aanbood, zoals Nutella en Coca-Cola. Pas sinds vorig jaar doet Aldi dat ook.’
‘Discountsupermarkten willen zich al jaren heruitvinden’, gaat Van Ossel verder. ‘Ze bieden steeds meer verse producten aan en zoeken nieuwe manieren om klanten weg te lokken van duurdere concurrenten.’
Aldi achtervolgt…Aldi?
Aldi zet ook de achtervolging in op Aldi zelf, want er zijn wereldwijd twee Aldi’s actief: Aldi Nord en Aldi Süd. De noordervariant, die ook in ons land actief is, komt met de vernieuwingsplannen. Aldi Süd is al jaren zijn winkels aan het vernieuwen, door bijvoorbeeld fruit uit te stallen in rekken van namaakhout in plaats van op paletten.
‘Dit is de meest ingrijpende transformatie die we ondergaan in onze geschiedenis’, zegt Theo Albrecht junior, zoon van Aldi’s geestelijke vader Theo Albrecht. Hij is duidelijk enthousiast over de vernieuwing, maar de weduwe en kinderen van zijn broer Berthold twijfelen nog en willen pas later een beslissing nemen.
www.twinkle.be/nieuws/167744/aldi-plant-webshop-belgie/