Stijgende populariteit online marktplaats gaat ten koste van webshops
Dat blijkt uit cijfers van UPS. De Amerikaanse koeriersdienst ondervroeg zo’n 5.000 Amerikaanse shoppers die minimum twee online aankopen deden in de afgelopen drie maanden. Zo’n 38 procent van hen zegt een product eerst te zoeken op een online marktplaats, zoals eBay, Etsy of Craigslist. Het gros gaat echter naar Amazon, goed voor 29 procent. Dat is 2 procent meer dan in 2016.
De stijgende populariteit van de online marktplaats gaat ten koste van de zelfstandige retailer. In 2016 zei 31 procent van de consumenten nog eerst specifieke ‘retailerkanalen’ te consulteren door een product te zoeken via de website, app of winkel van één of meerdere vertrouwde handelaars. Dit jaar winkelt 29 procent nog op die manier. Om te vergelijken: Amazon alleen al trekt evenveel consumenten aan.
Een product opsporen via de zoekmachine gebeurt nog het minst vaak. Slechts 15 procent van alle gebruikers zegt de zoektocht naar een product te beginnen bij Google en varianten. Dat is minder dan de helft van alle bezoekers die online marktplaatsen lokken.
Veranderend winkelgedrag
Het onderzoek bevestigt een verandering in het online winkelgedrag. Online marktplaatsen zoals Amazon profileren zich als een ‘one stop shop’, en kunnen zo bezoekers afsnoepen van de zelfstandige handelaars. ‘Deze verandering daagt retailers uit om hun value proposition te reëvalueren in de strijd om een groter aandeel van de zoekopdrachten van online shoppers – en hun portefeuilles – te heroveren,’ concludeert het onderzoek.
https://www.twinkle.be/nieuws/168295/hoe-amazon-concurrentie-naar-huis-speelt/