Top 3 ergernissen tijdens het mobiel surfen
Het mobiele aandeel in het Europese surfverkeer blijft groeien, hoewel de desktop goed blijft voor het grootste aantal websitebezoeken. Dat blijkt uit Adobe Digital Insights, een onderzoek naar 100 miljard websitebezoeken aan de websites van Adobes best presterende klanten in 2016.
E-commerce is mobile-first
Zo’n 31 procent van de websitebezoeken in Europa gebeurde via de smartphone, een stijging van 9 procent ten opzichte van 2015. Vooral bij het online shoppen grijpt de consument steeds vaker naar mobiele apparaten: 45 procent ziet e-commerce als een uitgesproken mobiele activiteit, terwijl dat in 2015 nog maar 37 procent bedroeg. Zo konden retailwebsites dit jaar rekenen op een mobiel surfaandeel van 46 procent. Alleen mediawebsites doen het beter; daar ging 52 procent van de bezoeken via een mobiel apparaat.
Mobiele frustratie
Toch geven consumenten aan dat de smartphone niet altijd hun favoriete manier is om het web af te schuimen. 64 procent zegt dat mobiel surfen ‘vervelender’ is dan via de desktop, en ruim de helft geeft toe dat ze bij specifieke taken overschakelen naar een van hun andere apparaten.
Dat kan te maken hebben met de grootste ergernissen die consumenten ervaren tijdens het mobiel surfen. Met stip op één staan lange wachttijden: 47 procent zegt dat een langzame mobiele ervaring hen stoort. Daarnaast vindt 40 procent het kleine scherm vervelend en zegt 37 procent zich te ergeren aan matige designs op mobiel.
Meer conversie via desktop
De desktop blijkt op bepaalde gebieden dan ook beter te scoren, bijvoorbeeld wanneer het gaat om conversie. Slechts 0,75 procent van de mobiele surfsessies eindigt ook effectief in een aankoop, terwijl dat op desktop nog 2,4 procent is. De topmerken halen betere cijfers, hoewel ook hier een kloof gaapt. Smartphonebezoeken zijn bij de best presterende merken goed voor 1,4 procent conversies, maar de desktop haalt 4,4 procent binnen.
Minder geduld
Tot slot blijkt ook dat bezoekers sneller afhaken wanneer ze mobiel surfen: de tijd die een bezoeker doorbrengt op een mobiele website is dit jaar lichtjes afgenomen, volgens de metingen van Adobe. In 2015 bleef een bezoeker nog gemiddeld 6,1 seconden op een mobiele website, en in 2016 was dat nog 5,9 seconden.
‘Als de mobiele ervaring geen voldoening geeft, schakelen consumenten naar de desktopwebsite, of naar een concurrent die een betere ervaring biedt,’ verklaart David Burnand, Enterprise Marketing Director, Adobe EMEA. ‘Hoewel mobiel verkeer blijft groeien, blijft de desktopervaring nog zeer belangrijk.’
Burnand raadt daarom aan om een homogene ervaring te creëren voor elke bezoeker. ‘De ervaring moet via alle kanalen vloeiend verlopen; consumenten willen niet dat een merk zich via mobiel anders presenteert dan via desktop. Ze willen niet alleen een uniforme ervaring, maar ook dat merken een eenduidig beeld van hen hebben,’ aldus Burnand.
https://www.twinkle.be/achtergrond/168317/bancontact-mobiel-betalen-belgie/