Hoe Amazon met Prime Day een nieuwe feestdag uitvond

Dit is hoe snel Prime Day kon uitgroeien tot een gelijkwaardige concurrent voor de meer traditionele hoogdagen in de sector, zoals Cyber Monday.

De laatste uren van Prime Day zijn ingegaan. Gedurende 30 uur konden Prime-abonnees een selectie van duizenden artikelen aan een fikse korting kopen, en daar verdienen niet alleen de handelaars, maar ook Amazon zelf aan. Het grootste profijt haalt de retailgigant echter uit de aandacht die het event lokt. Volgens recent onderzoek van ComScore trekt Amazon met Prime Day al bijna evenveel bezoekers aan als gevestigde ‘feestdagen’ in de e-commercesector.

Bijna Cyber Monday

Dat blijkt bijvoorbeeld wanneer Amazons bezoekersaantallen op Prime Day worden vergeleken met die op Cyber Monday, het online equivalent van de befaamde Black Friday en het grootste flashsale-event waarbij online retailers hun producten een dag lang aan spotprijzen aanbieden. In 2016 was de dag goed voor ruim 59 miljoen Amerikaanse bezoekers op Amazon, het jaar daarvoor iets meer dan 51 miljoen.

Wanneer we kijken naar het aantal bezoekers op Prime Day in beide jaren schommelt het verschil ‘slechts’ rond 10 miljoen bezoekers. In 2015 kon Prime Day bijna 43 miljoen bezoekers lokken, en in 2016 al bijna 50 miljoen. Niet alleen stijgen de bezoekersaantallen op beide events bijna evenredig, het verschil in aantal is in verhouding relatief klein.

 

Infographic: Prime Day Nearly as Big as Cyber Monday for Amazon | Statista
Bron: Statista

 

De cijfers zetten in de verf hoe Amazon als commerciële grootmacht in staat blijkt te zijn om een nieuwe ‘feestdag’ uit de grond te stampen. Dat het event evenveel bezoekers kan trekken als een bestaande en geliefd salesevent in de VS, is bovendien extra indrukwekkend wanneer je in beschouwing dat events als Cyber Monday openstaan voor elke bezoeker, en niet enkel wie Amazon maandelijks bijna 10 dollar betaald als Prime-abonnee.

Groot, groter, grootst

Prime Day kan een dag als Cyber Monday nog niet evenaren, maar Amazon zet onmiskenbaar een aanzienlijke prestatie neer door Prime Day naar een gelijkaardig niveau te duwen. Toch blijft ook de Amerikaanse retailer in de schaduw van een nog grotere online reus. Ook het Chinese Alibaba organiseert jaarlijks een eigen flashsale-event dat hoge toppen scheert. Op de zogenaamde ‘Singles Day’ werd in 2016 zo’n 17,8 miljard dollar uitgegeven op het online platform, een waanzinnige 15 miljard dollar meer dan zelfs de uitgaven op Cyber Monday 2016.

In Europa hebben de e-commerce-hoogdagen minder effect op de consument. Er is hier nog geen marktleider opgestaan die klanten op grote schaal verlekkert op een jaarlijkse prijzenslag, hoewel ook Amerikaanse gebruiken zoals Black Friday steeds meer voet aan wal krijgen.

 

Update 13/07/2017: De derde editie van Prime Day was een succes. Amazon maakte vandaag bekend dat de verkoopcijfers op Prime Day 2017 die van Black Friday en Cyber Monday overstegen.

 

https://www.twinkle.be/nieuws/167501/dit-zijn-de-drie-bestverkochte-producten-dit-eindejaar/


 

alibabaamazonbusinesscyber mondayflashsaleprime day

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken