Nieuws

Blokker lanceert ‘realtime’ folder met aanbiedingen op maat

Op de website van Blokker vinden Nederlandse consumenten vanaf vandaag een 'realtime' reclamefolder. Zo krijgen klanten onder andere meteen alternatieven te zien als een product is uitverkocht.

De slimme folder is ontwikkeld in samenwerking met software-ontwikkelaar Publitas. Nextail, het moederbedrijf van Blokker Holding, wil de toepassing dit jaar nog uitrollen naar andere winkels onder zijn koepel zoals Xenos, Intertoys, Bart Smit en Leen Bakker.

Stap voor stap

Op dit moment is de realtime folder te bezoeken voor wie naar Blokker.nl gaat. Door de digitale reclamekrant komen diverse commerciële mogelijkheden beschikbaar. Blokker kan bijvoorbeeld dynamic pricing toepassen in zijn webshop. Dat is voor de winkels op dit moment nog toekomstmuziek, maar voor het online assortiment al een feit.

“We nemen kleine stappen, in eerste instantie brengen we een verrijking van de bestaande folder met specials en thema’s,” zegt Peter Scholtes, directeur Online Marketing bij Nextail. “Je kunt niet zomaar radicaal afwijken van de gedrukte versie die consumenten in de bus ontvangen. Wellicht passen we op den duur dynamic pricing toe in bijvoorbeeld de tweede week van de looptijd, met een referentie in de papieren versie: kijk ook in onze online folder voor de actuele prijs!”

Folder 2.0

Nextail hoopt met de toevoeging van analytics de traditionele folder nieuw leven in te blazen. “Ons online marketingteam is voortdurend bezig met het ontwikkelen en bijwerken van nieuwsbrieven, social media, Google-advertenties – maar de folder is jarenlang hetzelfde gebleven. Dat is een meer ouderwetse reclamevorm. De folder blijft een authentiek en belangrijk middel voor de retailer om meer verkeer naar (web)winkels te trekken, maar er zat geen doorontwikkeling in, merkten wij. Daarom gingen we een jaar geleden om de tekentafel met Publitas,” vertelt Scholtes.

Naast dynamic pricing biedt de folder direct een alternatief wanneer een product uitverkocht is, op basis actuele voorraden van het online productassortiment. Zo kan bijvoorbeeld een andere kleur of merk worden geopperd, als die wél op voorraad is. In geval van warm weer genereert de folder producten als zwembaden en barbecues, die op een prominente plek tussen de aanbiedingen komen te staan.

Personalisatie

De slimme folder biedt de retailer ook de mogelijkheid om aan personalisatie te doen: op basis van eerdere aankopen door een klant kan Nextail een aanvullende suggestie tonen, bijvoorbeeld een accessoire voor een apparaat. “Het vernieuwende, dynamische aspect maakt de online folder nog persoonlijker en relevanter, voorkomt daarmee ongewenste spam en draagt bij aan een nog positievere online winkelervaring”, aldus Scholtes.

De slimme folder van Nextail bevat niet alleen producten van zijn eigen winkels, ook retailers die aangesloten zijn op de online marktplaats Nextail Connect! krijgen een plekje in de aanbiedingen van de online brochure. Ontwikkelaar Publitas zal dit najaar de dynamische technologie achter de slimme folder ook aan andere retailers beschikbaar stellen.

Twinkle heeft Nextail de vraag voorgelegd of de folder ook snel op de Belgische website van Blokker te vinden zal zijn. Zodra we een antwoord ontvangen, krijgt dit artikel een update.

blokkerbusinessmarketingnextailUX

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken