Google jaagt op Amazon met verbeterde Shopping-resultaten
Meer clicks
Google sleutelt nogmaals aan de Shopping-resultaten in de eigen zoekmachine. In de plaats van simpele advertenties met afbeelding en titel, kunnen retailers voortaan ook hun eigen beschrijving en video’s toevoegen aan de zichtbare producten. Dat kan via een gratis tool die Google eerder onthulde: de Google Manufacturer Center. Retailers die de Google Manufacturer Center gebruiken, kunnen rekenen op gemiddeld 8 procent meer impressies en 10 procent meer clicks, maakt de internetreus zich sterk.
Shopping
De Shopping-functie werd in het leven geroepen om het online winkelen via de zoekmachine nog makkelijker te maken. De functie toont gebruikers online verkrijgbare producten die aansluiten bij hun zoekopdracht die verschijnen als display-advertenties bovenaan de resultatenlijst. Zo kunnen bezoekers meteen doorklikken naar de productpagina van de handelaar. De verbeterde functie moet niet alleen meer online shoppers trekken, maar ook meer structuur bieden, zegt Christian Santiago, Strategic Partner Development Lead bij Google. ‘Fundamenteel denk ik dat veel te maken heeft met ons verlangen om niet alleen de Shopping-ervaring te verbeteren, maar ook een meer gestructureerde, zoek-gerelateerde ervaring te bieden,’ aldus Santiago.
Amazon
Dat Google de functie nu verder bijschaaft, kan daarnaast te maken hebben met de verzwakte positie van de zoekmachine in het online winkelproces. Steeds vaker beginnen gebruikers hun customer journey op een online marktplaats, zoals Amazon. Volgens een Amerikaans onderzoek van bezorgdienst UPS beginnen 38 procent van de gebruikers hun zoektocht op een online marktplaats, terwijl slechts 15 procent nog start met een zoekopdracht bij Google of andere zoekmachines. Dat heeft rampzalige gevolgen voor Google, die nog steeds teert op advertentie-inkomsten.
Twijfel
Door de Shopping-resultaten te voorzien met beschrijvingen en foto’s van de retailers zelf, hoopt Google wellicht dat de originele content gebruikers opnieuw naar de zoekmachine zal lokken. Of de nieuwe functie werkelijk dat effect zal hebben, is eerder twijfelachtig. Ook in het verleden probeerde Google om shoppers te verleiden met verbeterde Shopping-resultaten, zonder veel invloed op het toenemende succes van grootmacht Amazon.
Bovendien haalde Google zich met Shopping ook al de woede van de Europese Unie op de hals. De zoekfunctie zou oneerlijke handelspraktijken in de hand werken, wat reden is voor een boete van 2,4 miljard euro. Google laat weten het niet eens te zijn met het besluit van de EU en gaat in beroep.
https://www.twinkle.be/nieuws/168376/top-3-ergernissen-mobiel-surfen/