Hema treedt op tegen het Chinese Hema
Vorige week kondigde Alibaba nieuwe winkels aan in China. In de nieuwe, innovatieve keten kunnen klanten via hun smartphone producten ontdekken, betalen en bestellen. Het klinkt als muziek in de oren, met een kleine kanttekening. Alibaba doopte zijn winkels ‘Hema’, en daar is zijn naamgenoot in Nederland niet mee opgezet.
Veldslag der Hema’s
De Nederlandse warenhuisketen kijkt of het stappen kan ondernemen tegen Alibaba. Ze schakelt daarvoor een merkenbureau in om te onderzoeken wat het juist kan doen. Dat blijkt lastiger dan eerst gedacht, want het Nederlandse bedrijf is niet actief in China. “Het internationale merkenrecht is ingewikkeld”, vertelt woordvoerster Nathalie Kruger aan AD.nl. “De supermarkten van Alibaba zijn een ander soort winkel dan onze Hema’s.”
Ander concept
In de Chinese Hema doe je je boodschappen thuis of in de winkel via een app, waarna je je boodschappen mee naar huis kan nemen. Medewerkers verzamelen de goederen in de winkel en bezorgen ze naar een afhaalcentrum naast de winkel. Er zijn momenteel al dertien Hema’s in China.
Volgens Alibaba is het niet de bedoeling dat Hema uitgroeit tot een internationale keten, maar dienen de winkels vooral om nieuwe technologieën uit te testen. Een succesformule, blijkbaar. Zo zou er drie tot vijf keer meer verkocht worden per vierkante meter dan bij een klassieke supermarkt. Meer dan de helft van de bestellingen wordt nu al online gedaan, tot zelfs 70 procent voor de winkels die al langer open zijn.