Online winkelen over de landsgrenzen zit in de lift
Uit de Scorebord 2017-editie rond consumentenvoorwaarden blijkt dat steeds meer Europeanen online winkelen en hun vertrouwen in ecommerce groeit. Het rapport toont aan dat het aantal Europeanen dat online koopt op 10 jaar tijd gestegen is van 29,7 procent naar 55 procent. Ook het vertrouwen van de klant klimt met 12 procent op nationale aankopen, terwijl internationale aankopen 21 procent klimt.
Kan beter
Toch kan het nog beter om internationaal winkelen vlotter te laten verlopen. Zo ondervindt 13 procent van de respondenten dat hun betaling soms wordt geweigerd in het buitenland terwijl 10% klaagt omdat de winkel leveringen naar hun land weigert.
Toch aarzelen verschillende detailhandelaren om hun activiteiten uit te breiden naar andere EU-landen. Ze maken zich zorgen over fraude, niet-betaling bij verkoop, verschillende belastingsregels en regels omtrent consumentenbescherming.
Meer vertrouwen
De consumentenvoorwaarden zijn al flink verbeterd doorheen de jaren, toch is er nog een groot verschil tussen landen inzake kennis, vertrouwen en bescherming.
Commissaris Jourová: “Mijn prioriteit is het om mensen en kleinere detailhandelaren meer vertrouwen te geven in de digitale eengemaakte markt. Consumenten voelen zich nu zekerder wanneer ze online winkelen. En we hebben ervoor gezorgd dat ze via een snelle procedure hun geld kunnen terugkrijgen als er iets misloopt, ook wanneer ze in het buitenland kopen. De uitdaging is nu om meer bedrijven aan te zetten op deze toenemende vraag in te gaan.”