Belgisch student plant recordpoging van langste dronevlucht met lading

Een Belgische student wil de onbemande luchtvaart een ‘duwtje in de rug’ geven en probeert het wereldrecord van de langste onbemande cargovlucht te verbreken.

Yordi Verbeeren is derdejaarsstudent luchtvaart aan de VIVES in Oostende, en 25 september staat ongetwijfeld in zijn agenda gemarkeerd: dan probeert hij met een drone het wereldrecord van de langste vlucht met een bezorgdrone aan diggelen te slaan. Het project krijgt de steun van een aantal Belgische spelers, waaronder elektronicaketen Krëfel, softwarespecialist Unifly, en Belgocontrol.

70 tot 75 kilometer

Het huidige record met een UVA of ‘unmanned aerial vehicle’ is 15 kilometer, volgens het Guinness Book Of Records. Verbeeren plant nu, samen met VIVES-docent Rob De Roo, om dat record te verpulveren met een afstand die vier keer zo lang is. Met de drone plant het duo om 70 tot 75 kilometer af te leggen langs de Belgische kust.
Hoewel het wereldrecord momenteel nog op 15 km staat, hebben al wel langere vluchten met een bezorgdrone plaatsgevonden, onder andere eerder dit jaar in de VS. Toen bezorgde een drone in Texas een pakket over een afstand van 156 km. De vlucht werd echter niet geregistreerd door de wereldrecordautoriteit.
Zulke afstanden zijn in België niet mogelijk, waardoor het maximum van de recordpoging in september op 75 kilometer wordt geschat. ‘Hier in België laat het luchtruim niet toe om langere afstanden af te leggen met een drone,’ verklaart Verbeeren aan Twinkle België. ‘Onder andere is het verboden om in een ruime perimeter van de luchthavens te vliegen, en als je weet hoeveel luchthavens er in ons land bestaan, dan is dat niet evident om ver met een drone rond te vliegen.’

‘Wetgeving moet verfijnd worden’

Met de recordpoging willen Verbeeren en De Roo meer aandacht vestigen op het potentieel van onbemande luchtvaart. De toekomstmogelijkheden van bezorgdrones zijn enorm en van toepassing in elke sector, van medisch tot commercieel, wordt uitgelegd in een statement. Ook België heeft een rol te spelen in die toekomst, hoewel bepaalde factoren ons land tot nu toe in de weg staan. Onder andere gooit een complexe wetgeving roet in het eten, laat Verbeeren weten.
‘De Belgische wetgeving omtrent drones moet verfijnd worden. Het geheel is zodanig ingewikkeld dat men er haast niet meer aan uit kan. Bovendien zijn drones sindsdien verder geëvolueerd: nieuwe drones zijn veel veiliger en kunnen bijvoorbeeld veel meer fouten opvangen en corrigeren,’ aldus de student. ‘België is een klein land, maar we kunnen hier wel iets bereiken. In onbemande luchtvaart zitten veel kansen, maar dan moet er wel iets gebeuren voor we die ook kunnen grijpen.’

Chocolade

Zijn recordpoging met de drone zal plaatsvinden aan de Belgische kust met een drone van Delair-Tech: de DT18 met een vleugelbreedte van 1,8 meter en een cruisesnelheid van zo’n 65 km per uur. Het pakje aan boord bestaat uit een lading – hoe kan het ook anders voor een Belgisch wereldrecord – chocolade.

De DT18 van Delair-Tech

 
 


 

belgiebusinessdroneonbemande luchtvaart

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken