Microsoft lanceert preview van batch-rendering op Azure
Microsoft lanceert een preview van batch rendering op Azure met Autodesk. De Azure-cloud is populair bij 3D-ontwerpers omdat ze krachtige renderhardware biedt die niet altijd on premise beschikbaar is. Verschillende veelgebruikte programma’s zoals Autodesk Maya en 3ds Max kon je al integreren met Azure, zodat een render-opdracht naadloos vanuit de software naar de cloud werd gestuurd.
Microsoft breidt die functionaliteit nu uit met batch rendering. Voortaan kan je verschillende render-opdrachten naar de cloud sturen die dan automatisch in sequentie worden behandeld. Een nieuwe tool, Batch Labs, geeft je dan weer de mogelijkheid om de batch-opdrachten te bewerken en te monitoren.
Voorlopig werkt de preview enkel met autodesk maar het is de ambitie van Microsoft om in de nabije toekomst een afgewerkte integratie voor alle bekende platformen af te leveren. Voor V rolt Microsoft gelijktijdig een gelimiteerde preview uit. Bovendien bestaat er een SDK waarmee ontwikkelaars de batch-functionaliteit zelf kunnen integreren in hun eigen omgevingen.
Het renderen van complexe 3D-scènes neemt heel veel rekenkracht in beslag. 3D-studio’s hebben vaak een eigen serverfarm om daaraan tegemoet te komen, maar in veel gevallen is het niet lucratief om zelf in hardware te investeren. In dat geval lonkt een cloudoplossing omwille van haar flexibiliteit en schaalbaarheid. Batch-functionaliteit maakt het eenvoudiger om de cloud ten volle te benutten als ware het on premise hardware.