Uniqlo experimenteert met kledingautomaten
Na de onderbroekenautomaat, nu ook de jassenautomaat. Moet kunnen, volgens het Japanse kledingmerk Uniqlo. De keten opende al winkels in landen over de hele wereld, waaronder België, en introduceert nu ook een nieuwe vorm van offline verkoop. In de Verenigde Staten wordt een selectie van ‘malls’ en luchthavens uitgerust met Uniqlo-automaten.
Ingeblikt
In de automaten vinden klanten slechts twee artikelen: een gewatteerde jas en een thermisch shirt in verschillende kleuren en maten. Bestellen kan snel via het ingebouwde touchscreen, en na betaling kan de klant de kledingstukken in kleine dozen of blikken uit de machine nemen. Mocht een maat of kleur niet bevallen, dan kunnen klanten zoals gewoonlijk het item gewoon ruilen in een winkel. De plaatsing in luchthavens is ideaal voor reizigers die een jas of extra shirt zijn vergeten in te pakken.
Tijdelijk
Uniqlo concentreert zich in de VS steeds vaker op tijdelijke locaties zoals pop-ups en deze kledingautomaten. Het merk kon niet sterk doordringen op de Amerikaanse markt, en gooide het daarom over een andere boeg.
De automaten worden in de komende twee maanden geïnstalleerd. De retailer begint met tien stuks onder andere in New York, Houston en Oakland. Uniqlo heeft nog niet bevestigd of de automaten ook buiten de VS zullen verschijnen.