Salesforce-AI zoekt naar je logo op het internet
Salesforce lanceert met Einstein Vision voor Social Studio software voor beeldherkenning op het internet. Einstein Vision maakt gebruik van verschillende door Salesforce ontwikkelde kunstmatige intelligentie-algoritmes. De software doorzoekt het internet naar specifieke beelden die relevant zijn voor je merkt. Dat gebeurt naar analogie met bestaande systemen waarmee je al een melding kan krijgen wanneer je bedrijf, merk of product in tekstvorm vernoemd wordt op sociale media of in nieuwsartikels.
Salesforce profiteert van de snelle vooruitgang in slimme beeldalgoritmes om die mogelijkheden nu uit te breiden. De initiële versie van Einstein Vision ondersteunt twee miljoen logo’s, 60 interessante scenes (zoals luchthavens), 200 types voedsel en 1.000 objecten. Voorlopig kan je enkel aan de slag met het aanbod als kennis die voor jouw relevant is al zit ingebakken. Het is vooralsnog niet mogelijk om Einstein Vision zelf een nieuw logo aan te leren. In eerste instantie is Einstein Vision bovendien enkel beschikbaar voor twitter.
Interactie
Salesforce wil met het nieuwe aanbod tegemoet komen aan de realiteit van sociale media en het internet. Waar tekst vroeger centraal stond, zijn afbeeldingen nu de belangrijkste vorm van sociale communicatie. Zo kunnen interessante posts met een foto van je product door de mazen van het net glippen wanneer ze niet van de juiste tekstuele tags voorzien zijn. Voor bedrijven is het belangrijk om wel op de hoogte te zijn van momenten waarin hun merk of product een belangrijke rol speelt. Dat zorgt niet alleen voor een beter inzicht in wie je klanten echt zijn, maar laat je ook toe om te reageren, interactie te starten en leuke posts zelf te boosten.
De mogelijkheden gaan verder dan merkidentificatie alleen. Salesforce geeft zelf het voorbeeld van een restaurant dat een nieuw item aan zijn menukaart wil toevoegen. Met het beeldherkenningsalgoritme kan dat restaurant snel kijken naar de populariteit van verschillende soorten voedsel bij influencers.
Sponsors van events krijgen dan weer de mogelijkheid om snel te ontdekken wanneer hun logo op een foto van dat event prijkt. Iemand die een kiekje neemt van een atleet zal de reclame op de achtergrond niet taggen, maar voor de sponsor in kwestie is het wel interessant om een beeld te krijgen van de zichtbaarheid die zijn sponsoring hem oplevert.