Nieuws

‘Over vijf jaar één op de vijf aankopen online’

Met een jaarlijkse groei van 11,3 procent doen West-Europese consumenten tegen 2022 één op de vijf aankopen - boodschappen niet meegerekend - online. Dat voorspelt onderzoeksbureau Forrester.

De grootste groei in online bestedingen verwacht het bureau in Italië en Spanje. Die toename is vooral zichtbaar bij de productcategorieën muziek, video’s en dvd’s, computers, tickets, boeken, software, videogames en speelgoed; over vijf jaar zal meer dan de helft van de omzet in deze sectoren in webwinkels verdiend worden.

Kleding en schoenen

Met een aandeel van een kwart in de totale online verkopen blijft de kleding- en schoenensector de grootste, gevolgd door de consumentenelektronicabranche. De rol van internet in de verkoop van kleding en schoenen, nu 15 procent van alle uitgaven in die sector, verdubbelt bijna naar 27 procent in 2022.

Boodschappen

De online boodschappensector wordt volgens Forrester één van de snelst groeiende online retailcategorieën in West-Europa; toch blijft het aandeel van e-commerce volgens de organisatie steken op 4,4 in 2022. ‘Het bezorgen van boodschappen is complexer dan het vervoeren van elektronica en mode, omdat voedsel over het algemeen zwaarder is en bederfelijk; het met de hand selecteren en verpakken van boodschappen kost veel tijd’, rapporteert Forrester.

businesseuropafashiononderzoekonline boodschappen

Gerelateerde artikelen

Volg ons

€350 korting op de Tenways CGO600

€350 korting op de Tenways CGO600

Bekijk de CGO600