Nieuws, slider

Belgen starten veilingssite voor niet-alledaagse voorwerpen

THOC is de 'plaats om allesbehalve gewone dingen te kopen', luidt de boodschap van de gloednieuwe, Belgische veilingsite.

The House Of Curiosities – of kortweg THOC – biedt een platform om exclusieve, originele of gewoon opmerkelijke voorwerpen online aan te bieden. De kersverse Belgische website wil daarmee een tegengewicht bieden tegen bestaande online marktplaatsen.

‘Door nationale en internationale wetgeving is de veilingmarkt complex, alsook hoogdrempelig,’ staat te lezen op de website. ‘Websites zijn vaak onoverzichtelijk, onaantrekkelijk en duur.’ THOC wil zich daarin onderscheiden door een eenvoudige gebruikersomgeving en eerlijke commissieprijzen. Iedereen – particulier of professional – kan verkopen op het platform, aan een verkoopcommissie van 11 procent. De zogenaamde partnerverkopers krijgen bovendien meteen hun winst doorgestort. Voor de anderen is er een wachtperiode van twee weken ingesteld om eventuele retours in te calculeren.

‘Voor het grote publiek’

De zaken beginnen goed te lopen, vertelt medeoprichter Stephen ter Braak aan Twinkle België. ‘We zijn nu één maand online en hebben op dit moment een paar honderd gebruikers. De bedoeling is om traag te groeien, zodat we de controle kunnen behouden over het kwaliteit van het aanbod.’

Concurrenten als Catawiki of de recent aangekondigde Marketplace van Facebook baren hem geen zorgen. ‘Natuurlijk zijn het concurrenten, maar wij proberen ons te onderscheiden door een goed aanbod dat toegankelijk is voor het grote publiek. Voor ons is het niet nodig om schilderijen van een paar duizend euro aan te bieden: ook amateurkunstenaars zijn bij ons welkom. Daar geven wij vanaf oktober iedere maand speciale aandacht aan in de vorm van een themaveiling. Verkopers kunnen hun werken hierdoor bekend maken aan het grote publiek daar waar ze dat op geen enkele andere veilingwebsite nu kunnen doen.’

Allesbehalve gewoon

Het motto van THOC verklapt dat de objecten op het platform een niet-alledaags karakter hebben. Bij een korte blik op het platform en de Facebook-pagina vinden we als meest excentrieke hoogtepunten onder andere een decoratief dinosaurus-hoofd, twee Disney-handpoppen uit de jaren 80 en een stel gietijzeren rookverbodsbordjes. Wat kenmerkt een echt THOC-object? ‘We richten ons specifiek op brocante, curiosa, design en decoratie voor binnen en buiten, en verzamelobjecten. Zoals onze slogan aangeeft: ‘Anything but the ordinary,’ verklaart ter Braak. ‘Je kan argumenteren dat dit breed is, maar dat is ook onze bedoeling. Alleszins kiezen we er bewust voor om geen elektronica, supermarktspullen of Ikea-spullen aan te bieden.’

 

businessonline marktplaatsveiling

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken