Dit verandert er na Amazons overname van Whole Foods
Maandag is het dan eindelijk zo ver: vanaf dan zit Whole Foods officieel onder de vleugel van Amazon. Dat kondigden Amazon en Whole Foods zelf aan. De overname kan definitief plaatsvinden nu ook een akkoord met de aandeelhouders is gesloten, en de FTC groen licht heeft gegeven. De overname heeft meteen een aantal ingrijpende veranderingen met zich mee.
Lagere prijzen
Om te beginnen wordt vanaf maandag de lageprijzentactiek van Amazon ingevoerd. Een selectie basisproducten zoals bananen, avocado’s, eieren, en zalm zullen onmiddellijk dalen in prijs. Later moet nog een heel ander deel van het aanbod volgen.
Verder zal Amazons ledenabonnement – Amazon Prime – het huidige klantenprogramma van Whole Foods vervangen, waardoor Prime-leden voortaan extra kortingen en andere voordelen krijgen in de winkel, en worden Whole Foods eigen producten ook verkrijgbaar op Amazons platformen, waaronder AmazonFresh, Prime Pantry en Prime Now. Tot slot worden enkele Whole Foods-vestigingen uitgerust met een kluisjesmuur waar Amazon-pakjes kunnen worden opgehaald.
Cultuurshock
Vooral de lagere prijzen zijn een drastische ommekeer voor Whole Foods, dat worstelde met het imago van overprijsde premiumwinkel. In juni, net na het nieuws van de overname, waarschuwde CEO John Mackey al dat de invloed van Amazon onmiskenbaar de cultuur van Whole Foods zou beïnvloeden. ‘We zullen evolueren. We moeten evolueren. We willen deze deal sluiten omdat ik denk dat ze ons kunnen helpen om sneller en beter te evolueren dan we zelf konden doen,’ zei Mackey toen nog in een bijeenkomst met het personeel van de keten.