Nieuws

Waarom Elon Musk vindt dat de meeste bedrijven slecht communiceren

In veel bedrijven verloopt alle communicatie via de managers. Musk wil een andere communicatiecultuur binnen zijn bedrijf verkrijgen.

 
Elon Musk, de CEO van Tesla en SpaceX, vindt dat de meeste bedrijven een slechte manier van communiceren handhaven. In een e-mail die werd onderschept door Inc.com schrijft hij aan de medewerkers van Tesla dat ze niet steeds via hun manager moeten communiceren. Deze manier van communiceren werkt immers traag en zorgt ervoor dat feedback verloren gaat in de ketting van tussenpersonen. “Elke manager die dit laat gebeuren, zal binnenkort in een ander bedrijf werken. Geen grapje,” aldus Musk.
 

Communicatiemethode

Hoe wil Musk dat zijn medewerkers dan wel communiceren? In de mail haalt hij aan dat iedereen met iedereen zou moeten praten, naar gelang wat de snelste manier is om een probleem op te lossen. “Je kan met de manager van je manager praten zonder zijn toestemming, je kan direct naar een vice president gaan, je kan met mij praten. Bovendien zou je jezelf verplicht moeten voelen om dat te blijven te doen tot de juiste dingen gebeuren,” schrijft de Tesla-baas.
 
Op deze manier hoopt Musk een bedrijfssfeer te creëren waarin problemen snel worden opgelost. “We kunnen uiteraard niet concurreren met grote autobedrijven qua grootte, dus moeten we slim en snel zijn,” vindt hij. Bovendien wil hij eveneens voorkomen dat er verschillende silo’s binnen Tesla ontstaan. “Managers mogen geen ‘wij tegen hen’-mentaliteit creëren,” schrijft Musk. “Dit is jammer genoeg een natuurlijke neiging waar actief tegen gevochten moet worden.”
 

Open cultuur

De bedoelingen van Musk komen overeen met hoe veel bedrijven te werk willen gaan. Veel firma’s spreken over een open en eerlijke cultuur, maar kunnen deze werkwijze niet handhaven. Alhoewel veel managers zeggen dat ze de eerlijkheid van hun medewerkers op prijs stellen, kunnen maar weinig mensen goed omgaan met kritiek. Wie snel op zijn tenen getrapt is, zorgt ervoor dat deze open en eerlijke cultuur wordt tenietgedaan. In de praktijk zijn er dan ook maar weinig bedrijven die een goede manier van communiceren volhouden.
 
Hoe goed er binnen Tesla wordt gecommuniceerd, weten we uiteraard niet. Het is al wel een goed teken dat Elon Musk de problematiek aankaart en een open cultuur aanmoedigt. Leiders moeten een goed voorbeeld geven en iedere oplossing start bij het erkennen dat er een probleem is.

businesscommunicatieelon muskteslatransformatie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren