Virtual reality raakt niche moeilijk uit
Toen Facebook in 2014 twee miljard dollar neertelde voor Oculus VR, liet Mark Zuckerberg optekenen dat hij virtual en augumented reality snel zag doorbreken in het dagelijkse leven. Intussen zijn we drie jaar verder, en de cijfers van de verkoop van VR en AR-headsets illustreren dat we die fase nog lang niet bereikt hebben.
Zowel de Oculus Rift als de HTC Vive zijn erg geavanceerde headsets. Ze traceren de bewegingen van je hoofd en met de Vive kan je zelfs rondwandelen. Beide headsets leken de gamingwereld voor goed te zullen transformeren, maar enthousiasme blijft uit. Ook vanuit een zakelijk standpunt is de technologie interessant. Denk maar aan klanten die hun Ikea-keuken eerst virtueel kunnen doorlopen voor ze een bestelling plaatsen. Verschillende bedrijven ontwikkelden applicaties om potentiele klanten via het nieuwe medium aan te spreken.
Trage evolutie
Nieuwe cijfers van IDC tonen echter aan dat de VR/AR-markt allesbehalve ontploft is. Facebook verkocht het afgelopen half jaar ongeveer 500 miljoen exemplaren van de Rift, HTC versleet net iets minder exemplaren van de Vive. Koploper in de verkoop blijft Samsung, dat met de combinatie van de Gear VR en zijn Galaxy-smartphones veruit het grootste publiek aanspreekt. Sony staat op de tweede plaats dankzij de PlayStation VR.
De cijfers tonen langs de ene kant aan dat VR voor velen de gimmick-fase niet voorbij is. Mobiele headsets zoals de Gear VR zijn plezierig en kunnen heel wat, maar staan lang niet op hetzelfde niveau als de Oculus Rift of de HTC Vive. Wie wel interesse heeft in geavanceerdere oplossingen, lijkt zijn toevlucht vooral te zoeken tot Sony. Logisch: de PlayStation VR werkt samen met een PS4-console, terwijl je voor de Vive en de Oculus een computer van een kleine 1.000 euro nodig hebt.
Die realiteit betekent dat VR en AR momenteel allesbehalve ingeburgerd zijn, maar er is licht aan het einde van de tunnel. Met de herfstupdate van Windows 10 doet Microsoft zijn duit in het zakje. Windows 10 gaat VR/AR-headsets ondersteunen, en dat zet fabrikanten zoals HP en Acer aan om zelf producten te ontwikkelen. Die zullen geavanceerder zijn dan de Gear VR maar goedkoper dan de Vive of de Rift, waardoor je kan verwachten dat het concept binnenkort meer mensen zal bereiken.
VR en AR blijven immers een kritiek nadeel hebben: je kan heel moeilijk uitleggen wat de meerwaarde van de technologie is. Een early adopter zal het risico nemen om een headset te kopen om zich te laten verrassen, maar een doordeweekse consument moet de technologie eerst aan het werk gezien hebben voor hij of zij de meerwaarde er van in ziet.
Het blijft dus interessant om de evolutie van de technologie op de voet te volgen. De doorbraak komt er misschien niet zo snel als sommigen verwacht hadden, maar je kan er van op aan dat de headsets blijvertjes zijn.