Zalando lonkt naar start-ups met partnerprogramma
Zalando zet in op start-ups met de lancering van het nieuwe partnerprogramma ‘Build’. Met oplossingen van start-ups op het gebied van bijvoorbeeld sizing & fitting, styles & outfits en inspirational content wil Zalando de winkelervaring van de klant personaliseren en beter inspelen op lokale afzetmarkten.
De volgende stap
“Build betekent de volgende evolutionaire stap voor het bedrijf,” stelt Benjamin Wörner, Commercial Lead Product Partnerships bij Zalando. “Negen jaar geleden startte Zalando als online retailer, nu zijn we uitgegroeid tot een platform. We kunnen de klantervaring verbeteren door alle verschillende lagen in de customer journey te verbinden met externe technologieën. Zalando ontwikkelt al lange tijd allerlei zaken in eigen huis. We hebben toegang tot heel Europa, maar de culturele verschillen en die tussen klantverwachtingen zijn erg groot. We hebben nog veel meer ervaring nodig, er zijn zulke mooie oplossingen in het veld. We bieden retailers daarom de verbinding met ons platform aan.”
Partners gezocht
De Israelische start-up Bllush is het eerste bedrijf dat als partner toetreedt bij Build. “Veel mensen kennen het probleem van online een spijkerbroek uitzoeken: gaat het wel passen? Bllush biedt een tool waarmee klanten een perfect passende spijkerbroek kunnen uitzoeken. Je kunt er modellen mee vergelijken: hier wat losser, daar wat wijder.”
De eisen voor partners zijn niet vastomlijnd, verklaart Wörner. “Het gaat niet strikt om start-ups: we zijn om zoek naar tech providers en concentreren ons op startende bedrijven, maar sluiten een partij niet direct uit als die bijvoorbeeld al wat langer actief is of op basis van grootte.”
Build is niet het eerste initiatief waarmee Zalando zich hoopt te verbinden met lokale retailers. Sinds een jaar verwelkomt de webshop kleine zelfstandige ondernemers op zijn platform en verkoopt het kleding en schoenen voor hen. De Duitse moderetailer verzorgt ook fulfilment voor externe partijen.