Nieuws

Deze start-up ontwikkelde een SEO-automaat voor kmo’s

Niet elk retailer heeft de luxe om veel tijd te spenderen aan SEO. Pointy wil dat probleem aanpakken met een apparaat dat automatisch SEO-vriendelijke producttektsen publiceert.

 
De Ierse start-up Pointy wil kmo’s helpen om sneller gevonden te worden op Google, zonder dat ze daarvoor al te veel tijd moeten spenderen aan SEO. Het heeft daarvoor de ‘Pointy Box’ ontwikkelt, een apparaatje dat automatisch productpagina’s kan aanmaken voor producten, met teksten die zijn geoptimaliseerd voor de zoekmachine.

Pointy Box

De Pointy Box is te verbinden met een barcode-scanner. Het toestel maakt automatisch productpagina’s aan voor ingescande items, die worden gepubliceerd op een website opgezet door Pointy. De teksten zijn volgens de start-up geoptimaliseerd voor zoekmachines, zodat wie in de buurt van je winkel naar producten zoekt sneller op je pagina zal belanden. Het toestelletje kan zowat elk type van product online zetten, uitgezonderd kleding. De informatie op de pagina wordt samengesteld op basis van de barcode en de data die Pointy in een databank verzamelt.
 
De oprichters van Pointy, Mark Cummins en Charles Bibby, hebben beiden een doctoraat in robotica. Ze legden zich uiteindelijk toe op marketing omdat ze een gat in de markt zagen in digitale automatisering voor lokale retailers. “Wanneer iemand zijn telefoon bovenhaalt en een product zoekt dat ze willen kopen, krijgen ze vaak een resultaat van Amazon te zien, zelfs als een lokale winkel 50 meter verder het product op voorraad heeft,” zegt Mark Cummins. “Dit is frustrerend, zowel voor retailers als consumenten. Pointy pakt dat probleem aan op een manier die retailers weinig inspanning kost.”

“Geen e-commerce-oplossing”

Omdat Pointy zich focust op het vergroten van de zichtbaarheid van lokale winkels, is het apparaat niet geschikt voor wie een webwinkel uitbaat. Om die reden wil Pointy zich ook geen “e-commerce” oplossing noemen. “De meeste lokale winkels willen zich niet met e-commerce bezighouden. Ze willen mensen naar hun winkel halen,” vertelt Charles Bibby aan Forbes.
 
De oplossing van de start-up kan alvast op interesse rekenen van investeerders: Pointy haalde deze week 7,2 miljoen dollar in fondsen op. Onder andere de oprichters van Google Maps en Wordpress staken geld in het bedrijf. De start-up is op dit moment voornamelijk actief in de VS en Ierland, maar ze willen nu de rest van de wereld veroveren.

businesskmomarketingpointySEOStart-up

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken