Facebook gaat online advertenties vergelijken met televisiespots
Twee nieuwe meet-tools op Facebook moet adverteerders toestaan om de impact te zien van adverteercampagnes op zowel Facebook als televisie.
Een eerste oplossing heet Facebook Cross-Platform Brand Lift. Met de betalende tool kunnen marketeers ervoor kiezen om bezoekers een poll voor te schotelen waarin wordt gepeild naar het effect van advertenties op Facebook, Instagram en het Audience Network-netwerk. Onder andere worden deelnemers gevraagd of ze zich de advertentie herinneren en het vernoemde merk herkennen. Die data wordt vergeleken met een gelijkaardige bevraging over de televisiespot van het merk. Daarvoor doet Facebook beroep op de Amerikaanse analytics-organisatie iSpot.
De tweede tool die Facebook voorstelt, werkt op een gelijkaardige manier, maar wordt ondersteund door Europees analyticsbedrijf Nielsen. Daarbij wordt ook gekeken of deelnemers die naar televisie keken tegelijkertijd Facebook-advertenties bekeken, bijvoorbeeld omdat ze voor de televisie ook hun smartphone gebruikten. In de toekomst moet de tool accuraat kunnen meten hoe bezoekers actief zijn op Facebook tijdens een reclameblok op tv.
Met de nieuwe tools krijgen marketeers te zien hoe advertenties presteren op Facebook, televisie en een combinatie van beiden. Het is een slimme zet van Facebook, die hoopt zo een breder scala aan adverteerders aan te trekken. Omdat consumenten vandaag snel en vaak van toestel wisselen, of verschillende toestellen tegelijkertijd gebruiken – denk aan smartphone en televisie – is het niet eenvoudig om de echte impact te meten van die interactie.
Facebooks Brand Lift-tool in samenwerking met Nielsen is nu al beschikbaar voor adverteerders in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De tool op basis van iSpot komt er begin 2018.