Google koppelt Shopping los om EU te sussen
Google is van plan om het Google Shopping-departement van zich af te scheuren. Shopping blijft deel van Google, maar opereert voortaan als op zichzelf staande entiteit. Dankzij die nieuwe status zal Google Shopping het voortaan moeten opnemen tegen andere mededingers om adverteerruimte te kopen. Dat meldt Bloomberg.
Antitrust
Google werd in juni op de vingers getikt door de Europese Unie met een boete van 2,4 miljard euro, toen die na een onderzoek van zeven jaar oordeelde dat Google Shopping het mededingingsrecht schond. Google’s adverteerdienst voor webshops zou door de zoekgigant een voorkeursbehandeling krijgen, waardoor vooral eigen advertenties verschenen boven de zoekresultaten, in plaats van die van rivaliserende vergelijkingsdiensten. Om verdere sancties te voorkomen, moet Google de antitrust-overtredingen wegwerken tegen het einde van de maand.
Bieden voor advertenties
Begin september kwam Google daarom met een voorstel om Shopping te herzien. Het loskoppelen van Google Shopping moet ervoor zorgen dat wedijverende adverteerders evenveel kans hebben om te verschijnen boven de zoekresultaten als Shopping zelf. Volgens de hervorming kunnen concurrenten voortaan ook tegen Google Shopping bieden om één van de tien adverteerruimtes bovenaan de zoekpagina in te palmen.
Of dat voldoende zal zijn om de EU tevreden te stellen, valt af te wachten. Bij concurrenten klonk al kritiek over het voorstel; het biedingssysteem zou weinig doen om de anticompetitieve praktijken op te heffen. De plannen worden naar verluidt donderdag officieel aangekondigd door Google. Vanaf dan is het aan de EU om te beslissen of de toegeving volstaat.