Nieuws

Belgische bedrijven minst goed voorbereid op GDPR

Volgens onderzoek van Kaspersky Labs zijn bedrijven in België van alle Europese landen het slechts voorbereid op de komst van de GDPR.

 
Amper een derde van de Belgische IT-professionals weet wat de GDPR is, zo stelt een recent onderzoek van Kaspersky Labs. Daarmee is ons land de rode lantaarn in de studie, die ruim 2.000 beleidsmakers ondervroeg bij bedrijven met meer dan 50 werknemers in 11 Europese landen.
 

Nooit van gehoord

 
32 procent van de Belgische respondenten weet wat de GDPR is, maar heeft geen zicht op de inhoud ervan. Het percentage van professionals dat met zekerheid durft te stellen dat ze weten wat de wetgeving omvat, is minder dan 20 procent. 16 procent van de Belgen zegt zelfs dat ze er nog nooit van hebben gehoord.
 
“Het ontbreken van bewustzijn en daadkracht betreffende de GDPR bij veel IT-professionals in Europa baart ons zorgen”, zegt Martijn van Lom, General Manager van Kaspersky Lab Benelux. “Veel bedrijven brengen zichzelf en hun klanten in gevaar door geen aandacht te hebben voor de manier waarop persoonsgegevens binnenkort moeten worden verwerkt en beveiligd. Het goede nieuws is dat er ook veel bedrijven zijn die al verantwoord omgaan met deze gegevens, waarmee ze de basis al hebben gelegd om op 25 mei 2018 te kunnen voldoen aan de verordening.”
 
Primus van de klas is het Verenigd Koninkrijk, ook al zegt het land binnenkort vaarwel aan de Europese Unie. Al is de eerste plaats relatief: hier weet 49 procent van de respondenten wat de GDPR precies inhoudt. Nederland is met 39 procent een middenmoter.
 

Voorbereiding

 
De slechte kennis van de GDPR betekent niet automatisch dat bedrijven geen actie ondernemen: van de Belgische respondenten zegt maar 18 procent dat hun bedrijf weinig tot geen maatregelen heeft genomen om zich voor te bereiden op de nieuwe regels. Nog eens 19 procent van de Belgische IT-professionals stelt dat het niet zeker weet of hun onderneming al met de voorbereiding bezig is.
[related_article id=”172633″] Ook Belgische bedrijven voelen de hete adem van de GDPR in hun nek, dat toonde een enquête van belangenorganisatie Beltug onlangs nog duidelijk aan. De studie van Kasperksy Lab laat zien dat er nog altijd veel onduidelijkheid bestaat over de veranderingen die de wetgeving met zich meebrengt. Dat leidt ertoe dat heel wat bedrijven het gevoel hebben dat ze niet klaar zijn voor de nieuwe regels, die op 25 mei 2018 van kracht zullen worden.

belgiebusinessgdprkaspersky lab

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren