Snelle mobiele websites krijgen van Google andere naam
Wanneer je mobiel zoekt in Google, schotelt de zoekmachine je een lijst met resultaten voor waarbij sommige gevonden pagina’s worden aangeduid met ‘AMP’, oftewel Accelerated Mobile Page. Dat betekent dat de pagina’s sneller zullen laden op je smartphone, maar echt duidelijk is dat voor veel gebruikers niet. Daarom overweegt Google om de naam te veranderen naar een iets gebruiksvriendelijkere noemer.
Instant-pagina’s
Dat ontdekte Twitter-gebruiker Jonathan Jones. Hij spotte dat Google een nieuwe noemer testte en tweette daarop een screenshot waarop te zien is hoe een zoekresultaat wordt aangeduid met ‘Instant’. Tot nu toe is dat het enige voorval waarbij de nieuwe naam verscheen, wat erop lijkt te wijzen dat de aanpassing zich nog in een proeffase bevindt. Het is dus afwachten of de nieuwe naam weldra ook breder wordt uitgerold.
Behalve een andere naam, koos Google er ook voor om de aanduiding een felblauw kleurtje mee te geven, wat meteen meer opvalt dan het grijze ‘AMP’. Bovendien maakt de benoeming meteen duidelijk wat de pagina anders maakt, in tegenstelling tot de eerder vage afkorting.
AMP
Google introduceerde AMP in februari 2016. In een notendop is AMP een manier om mobiele webpagina’s te bouwen die veel sneller laden door de achterliggende code te beperken. Zo worden onder andere bepaalde HTML-tags niet toegelaten, en gebruiken AMP-pagina’s een basisversie van CSS. Google beloont AMP-pagina’s door ze aan te duiden in de zoekresultaten, maar ook door bepaalde pagina’s bovenaan te tonen, boven de andere zoekresultaten. De AMP-aanpak wordt sinds mei ook gebruikt om advertenties sneller te doen laden.