Cloudgroei overtreft verwachtingen
Gartner moet zijn prognoses over investeringen in cloud voor 2017 bijstellen. Cloudgerelateerde IT blijkt dit jaar populairder dan voorzien. Tegenover 2016 zouden de omzet van de publieke cloud met 18,5 procent groeien tot 260 miljard dollar. Dat is heel wat als je weet dat grote bedrijven dit jaar zo’n 351 miljard dollar zullen uitgeven aan klassieke software.
Software-as-a-Service (SaaS) blijft het populairst, al is het niet helemaal duidelijk of de verschuiving te gedreven wordt door de vraag van de klant dan wel de ambitie van de softwareverkoper. Abonnementslicenties zijn immers een stuk interessanter voor ontwikkelaars dan de verkoop van eenmalige licenties. De markt evolueert naar een scenario waarbij SaaS als standaard naar voren wordt geschoven. Denk aan Office365 van Microsoft, of de Creative Cloud van Adobe.
Ook Infrastructure-as-a-Service (IaaS) blijft groeien. De strijd tussen de grootste spelers waaronder Microsoft, Google en Amazon speelt hier ongetwijfeld een grote rol. De concurrentie drukt de prijzen, wat het in veel scenario’s interessanter maakt om infrastructuur in de publieke cloud aan te spreken in de plaats van te investeren in on premise-hardware. Ook schaalbaarheid speelt natuurlijke een grote rol.
Gartner verwacht dat de groei van de cloudmarkt nog enige tijd zal aanhouden. Tegen 2020 zou de totale markt 411 miljard dollar waard zijn. Een belangrijke drijfveer voor de totale marktwaarde is Cloud Advertising. Die markt is vandaag al meer dan 100 miljard waard en rekenen we misschien niet bij de traditionele betekenis van cloud, maar heeft desalniettemin een grote impact. Gartner denkt dat er nog 50 procent groei zit in de advertentiemarkt tegen 2020.
De cijfers tonen aan dat de digitale transformatie nog steeds volop bezig is. Ook de komende jaren zullen bedrijven nog in eerste stappen in SaaS, IaaS of PaaS zetten, terwijl de advertentiemarkt sterk blijft.