Facebook wordt bestelplatform voor afhaalmaaltijden
De tijd dat Facebook niets meer is dan een sociaal netwerk, is al lang voorbij. Sinds deze week kunnen Amerikaanse gebruikers het platform ook gebruiken om afhaalmaaltijden te bestellen. Facebook beweert in een blogpost dat velen sowieso al op het sociale medium gaan om te kiezen wat ze gaan eten door restaurants of de meningen van vrienden op te zoeken, en dus is een geïntegreerde bestelfunctie is een logische stap, zo luidt de boodschap.
In-app bestellen
Onder de nieuwe ‘Order food’-knop vinden Amerikaanse gebruikers een overzicht van restaurants dicht in de buurt, een selectie van cuisines en een lijst van hun persoonlijke favorieten. Het bestellen kan zonder de app te verlaten, en een maaltijd kan zowel thuis worden geleverd als ter plaatse worden afgehaald.
Om het bestellen mogelijk te maken integreerde Facebook enkele Amerikaanse bezorgdiensten in het eigen platform, zoals Delivery.com, ChowNow, EatStreet. Bestellingen via het platform komen rechtstreeks bij hen terecht, en worden vandaar naar de restaurants bezorgd.
De functie werd al langer getest in de VS, en wordt nu nationaal uitgerold. Of het concept ook naar Europa komt overgewaaid, is niet bekend.
Grenzen
Het is duidelijk dat Facebook zijn grenzen aftast. Het sociale netwerk probeert in te cashen op de gigantische gebruikerspopulatie door andere diensten te koppelen aan het medium. Gebruikers starten dan wel op Facebook om hun dagelijkse portie nieuwsupdates, foto’s en filmpjes te vinden, maar blijven daarvoor niet per se op het platform hangen. Daarom introduceert Facebook extraatjes die van de website een centrale, online hub moet maken en gebruikers zolang mogelijk op het platform doet vertoeven. De huidige bestelfunctie is zo’n extra dienst, maar ook Facebook Marketplace, de recent gelanceerde online marktplaats, lijkt datzelfde doel te dienen.