Bol.com mikt op online routineaankopen met abonnementsdienst
Bol.com lanceert een dienst waardoor klanten basisproducten automatisch thuis bezorgd krijgen. Herhaalaankopen zoals shampoo, luiers of kattenvoer kunnen met de kersverse service Bespaar Continu maandelijks of tweemaandelijks thuis worden bezorgd, zonder dat gebruikers zelf opnieuw een bestelling moeten doorgeven.
Eénmaal bestellen
Zo kunnen klanten via de mobiele app ingeven waar en wanneer ze de producten wensen te ontvangen. Kiezen kan uit een assortiment van bekende merken in non-food: huismerken zal je er niet in terugvinden, wel 65 A-brands waaronder Nivea, Gillette en Pampers. Zodra de bestelling is geplaatst, wordt deze om de gewenste tijd herhaald. Voor elke herhaalde levering moet de gebruiker de bestelling goedkeuren via een notificatie of mail, om te bevestigen dat herhaalde leveringen nog steeds gewenst zijn. Een levering kan ook steeds worden overgeslagen.
De verzendingskosten voor leveringen met een waarde van minder dan 20 euro blijven gelden, ook voor de bestellingen via Bespaar Continu. ‘Maar de verwachting is dat het merendeel van de Bespaar Continu bestellingen voor 20 euro of meer zal zijn, en daardoor geen verzendkosten worden gerekend,’ verduidelijkt woordvoerster Marjolein Verkerk.
Bol.com wilt klanten daarnaast verlekkeren met extra kortingen. Op elk product dat wordt besteld via Bespaar Continu wordt een korting tot 35 procent gegeven. Combineer vijf of meer producten, en je verdient een extra ‘combinatiekorting’ van 10 procent.
‘Nieuwe impuls’
Het geheel moet ervoor zorgen dat mensen vaker basisproducten via het web bestellen. Consumenten zijn het vaak niet gewend om drogisterijproducten of dierenvoeding online te kopen, en het overgrote merendeel pikt dergelijke artikelen nog steeds op tijdens het wekelijkse supermarktbezoek. ‘Met de introductie van Bespaar Continu geven we vanuit bol.com een nieuwe impuls aan online winkelen,’ bevestigt Huub Vermeulen, algemeen directeur bij bol.com, in een statement. ‘We verwachten dan ook dat dit tot een verandering zal leiden in het koopgedrag van consumenten. Producten die voorheen nog beperkt online werden aangeschaft, zullen vanaf nu vaker in het online winkelmandje terecht komen.’
Strijd om de herhaalaankopen
De poging om online klanten aan zich te binden voor basisproducten is overigens niet nieuw. Zo doet het Bespaar Continu-plan van bol.com ook denken aan de Dash-knoppen van Amazon. Ook daarbij draait het om het online bestellen van basisproducten als keukenpapier of kattengrind, en gaat het bestellen van dagelijkse producten met een druk op de knop. Binnenkort komt overigens ook de Dollar Shave Club naar onze contreien: het bedrijf dat groot werd met een online abonnement voor scheermesjes en toebehoren die eveneens thuis worden toegestuurd.