eBay stelt teleur met tegenvallende vooruitzichten
eBay draaide dit kwartaal 2,4 miljard dollar omzet (2 miljard euro), waarvan 1,9 miljard dollar (1,6 miljard euro) afkomstig was van de online marktplaats. Nog eens 275 miljoen dollar (233 miljoen euro) werd gegenereerd door Stubhub, de online ticketdienst die het in 2007 overnam.
Dat betekent een geringe groei voor eBay, waardoor het bedrijf de vooruitzichten voor het volgende kwartaal bijstelde. Analisten hadden gerekend op een duidelijke 59 cent winst per aandeel, maar eBay lijkt zich al in te dekken met een voorzichtige schatting van 57 tot 59 cent. Na de bekendmaking van de kwartaalcijfers lieten investeerders hun ontevredenheid merken en daalden de aandeelwaarde met meer dan 5 procent.
Investeringen
Op woensdag waarschuwde eBay nog dat de vooruitzichten voor het volgende kwartaal werden aangepast. Reden? Het e-commercebedrijf zou fikse bedragen hebben geïnvesteerd om het platform te vernieuwen en nieuwe klanten aan te trekken. Marketing-uitgaven stegen met bijna 5 procent in het afgelopen kwartaal.
Zo kreeg eBay in het derde kwartaal van 2017 twee miljoen klanten bij, wat het totaal aantal klanten nu op 168 miljoen wereldwijd brengt, exclusief de markt in India. Geen spectaculaire toename op die schaal, en een groei die in de lijn ligt van de afgelopen jaren.
Naast het lokken vers cliënteel, probeert eBay zo ook Amazon bij te benen. Om te kunnen concurreren met het alomtegenwoordige platform, investeerde eBay al in een redesign van de eigen website, een online prijsgarantie en gegarandeerde bezorging binnen drie dagen.