Zelfs online shopper verknocht aan fysieke supermarkt
Consumenten houden van de supermarkt, zo luidt de conclusie van een Amerikaanse bevraging. Meer dan 60 procent verkiest de fysieke winkel om hun boodschappen te doen: daar vond men de ‘beste shopping-ervaring’. De online retailer kon maar 4,2 procent overtuigen. Andere opties, zoals de gespecialiseerde winkel of groothandels (de zogenaamde ‘warehouse clubs’), waren goed voor nog eens 25 procent.
Geen grote impact
Dat blijkt uit een poll van onderzoeksbureau Ipsos, die in samenwerking met Reuters 9.000 Amerikaanse consumenten ondervroeg over hun shopgewoontes. Het fenomeen van de online supermarkt heeft nog geen merkbare impact gemaakt, zo wordt duidelijk. Driekwart van de ondervraagden zei zelden of nooit hun boodschappen via het web te bestellen. Zelfs bij de consumenten die regelmatig online winkelen, liet 60 procent weten dat ze hoogstens enkele keren per jaar levensmiddelen bestelden.
Consumenten associëren de fysieke supermarkt nog steeds met verschillende voordelen. Zo is de winkel het meest betaalbaar (59,6 procent) en het handigst (74,8 procent) en heeft het het grootste aanbod (59,6 procent) en de beste kwaliteit (59,1 procent). Diezelfde voordelen werden nauwelijks toegeschreven aan de online retailer.
Rijpe banaan
Er zijn verschillende redenen waarom online shoppers wegblijven van het online bestellen van hun boodschappen. Het bezoekje aan de supermarkt blijft een vastgeroeste routine. Voor veel mensen is het doen van boodschappen in de winkel geen bewuste beslissing, maar eerder een gewoonte: vaak is er zelfs een vast winkelmoment, bijvoorbeeld net na het werk, of op zaterdagochtend. Een andere veel gehoorde reden om niet over te schakelen naar de online supermarkt, is het kunnen voelen en inspecteren van de producten. Als je op zoek bent naar een eetklare avocado of een rijpe banaan, zullen veel mensen zelf het perfecte artikel willen kiezen. Online hebben ze die keuze niet.
Desalniettemin wijzen cijfers aan dat het aantal online aankopen van levensmiddelen en basisproducten wereldwijd in de lift zit, iets dat zowel online retailers als fysieke supermarkten niet koud laat. Zo zoeken supermarktketens als Delhaize, Carrefour en Colruyt een compromis tussen online en offline winkelen met de de click-and-collect-formules waarbij boodschappen online worden besteld en in de winkel worden opgehaald.
Online spelers zetten daarentegen vaker in op snelle bezorging en abonnementsformules, om het online bestellen zo makkelijk mogelijk te maken. In ons land werd Amazon al actief met automatische bezorgdienst Pantry en lanceerde bol.com recent de formule Bespaar Continu.
Mobiel OS: gebruik je iOS of Android?
- Google Android (75%, 161 Votes)
- Apple iOS (25%, 53 Votes)
Aantal stemmen: 214