Google introduceert ‘Reserveer online’-knop in zoekresultaten
De knop ‘Book Online’ verscheen tot nu toe enkel bij Amerikaanse bedrijven, zoals fitnesscentra en schoonheidssalons, maar zou binnenkort ook internationaal worden gelanceerd. Met de functie kunnen gebruikers die de bedrijven opzoeken via Google meteen een afspraak maken of een plaatsje reserveren in de volgende Zumba-les. In de toekomst worden meer bedrijfscategorieën toegelaten, zoals restaurants en hotels.
Bedrijven die gebruik willen maken van de reserveringsfunctie kunnen de knop implementeren via hun Google My Business-account. Dan is het wel nodig om in zee te gaan met één van de vijftien beschikbare providers die de reserveringen verwerken. Het gros van de providers is voorlopig Amerikaans, hoewel recent ook het Britse Bookatable aan het aanbod werd toegevoegd. Enkele dagen nadat het bedrijf geregistreerd is bij een provider, verschijnt de reserveringsknop bij het zoekresultaat en kunnen online boekingen worden geregistreerd.
Belangrijk is ook de tracking-functie, waarmee bedrijven in hun Google My Business-dashboard kunnen bekijken hoeveel boekingen van Google afkomstig zijn. De zoekmachine probeert zo om een one-stop shop te zijn voor het zoeken naar bedrijven, en het boeken van afspraken. ‘Boek-knoppen kunnen je bedrijf helpen om op te vallen in de massa,’ vertelt Google in een blogpost. Een online reservering zou in minder dan een minuut vervolledigd kunnen worden.