Nieuws, slider

De Croo: ‘Jobverlies in e-commerce niet onomkeerbaar’

Alexander De Croo spoort retailers aan om ambitieus, maar zinvol om te springen met digitalisering. De rol van e-commerce is daarin niet te verwaarlozen. 

Minister van Digitale Agenda Alexander De Croo (Open VLD) sprak op de Resilience Lunch van The Retail Butlers, een vereniging van zeven Belgische retailbedrijven. In zijn toespraak raadde hij Belgische retailers aan om ambitie aan de dag te leggen. ‘Uiteindelijk komt het neer op de creativiteit en de ambitie van de retailsector. De creativiteit hebben we, de ambitie moeten we soms een duwtje in de rug geven,’ zei hij volgens RetailDetail.

Brede markt

De Croo heeft het onder andere ook over de voordelen van e-commerce. In tegenstelling tot wat eerst werd verwacht, vormt de digitalisering van handel geen obstakel, zo zegt hij, maar een kans. ‘Velen dachten dat e-commerce ertoe zou leiden dat iedereen op zoek zou gaan naar dezelfde producten aan de laagste prijs, maar je merkt dat er andere modellen zijn. Mensen met een zekere authenticiteit en kennis van hun product hebben nog altijd een voordeel. Ondernemers die vroeger een te kleine markt hadden, kunnen nu op een veel bredere schaal afzetten.’

Jobverlies

Daarnaast komt ook de achterstand ter sprake die ons land heeft opgelopen ten opzichte van de buurlanden, onder andere door de rigide regelgeving omtrent nachtwerk. Die regelgeving werd onlangs versoepeld, waardoor Belgische retailers ook na 20 uur hun werkkrachten kunnen inzetten, mits een akkoord met de vakbond.  ‘Vandaag hebben we een systeem dat wel goed is, maar ondertussen zijn een deel van die jobs ten noorden van ons verdwenen.’ Eerder dit jaar sprak De Croo over een verlies van 30.000 banen in de e-commercesector: jobs die onder andere verdwenen naar Nederland. ‘Het is jammer dat dat gebeurd is, maar ik denk niet dat het onomkeerbaar is. België blijft zeer attractief op het gebied van logistiek.’

Toch is e-commerce geen ‘one size fits all’-oplossing. Simpelweg een webshop opstarten, is niet genoeg, zo besluit De Croo. ‘De uitdaging zal zijn om die transitie te maken op een manier die economisch zinvol is, en dat zal iedere retailer op zijn eigen manier moeten doen.’

alexander de croobusinessdigtaliseringnachtwerk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken