Klik en sleep om je eigen AI te bouwen met Einstein
Salesforce probeert AI naar iedereen te brengen met de introductie van MyEinstein. De CRM-gigant kondigt het product aan op de Dreamforce-conferentie in San Francisco. ‘Iedereen’ kan je hier met een korreltje zout nemen: MyEinstein is natuurlijk helemaal gericht op Salesforce-gebruikers.
De tool bouwt verder op de bestaande Einstein-AI die al in het CRM-pakket ingebakken zit. Met MyEinstein moeten gebruikers ongeacht hun niveau van technische kennis in staat zijn om AI te implementeren op een manier die tegemoet komt aan hun specifieke noden. Salesforce stelt daarvoor een wizard met modules ter beschikking. Kennis van code is overbodig: een muis en wat gezond verstand volstaan.
MyEinstein staat in voor het leerproces van het algoritme, en kan overweg met zowel gestructureerde als ongestructureerde data in het Salesforce-CRM. Het is de bedoeling dat de mensen die dagelijks met hun neus op de data zitten, de tools in handen krijgen om zelf AI-hulp te ontwikkelen die hen bijstaat waar nodig. De nadruk ligt zoals steeds bij predictive analytics. Zo kan je een AI-systeem ontwikkelen dat op basis van zelfgekozen criteria ontdekt wanneer een klant bijvoorbeeld dreigt af te haken, zodat het systeem je tijdig waarschuwt dat het tijd is om actie te ondernemen.
Concreet moet je met MyEinstein in staat zijn om eender welk veld in je Salesforce-platform te voorspellen. De kwaliteit van de voorspelling hangt natuurlijk af van de hoeveelheid beschikbare data, en zal verbeteren naarmate je je eigen AI-plugin meer gebruikt.
Tijdens een on stage demo toont de CTO van Salesforce Parker Harris hoe eenvoudig het is om een nieuwe voorspelling toe te voegen. Het proces is nauwelijks moeilijker dan het toevoegen van een nieuw veld.
De uitrol van MyEinstein kadert in het idee van Salesforce dat het potentieel van AI voor iedereen beschikbaar moet zijn. “Er zullen niet genoeg codeertalenten rondlopen om ieder bedrijf van AI te voorzien”, klinkt het op de persconferentie. Daarom willen we een plug en play-oplossing aanbieden waarmee iedereen overweg kan. De nieuwe functionaliteit moet in de zomer van 2018 naar het Salesforceplatform uitrollen.