Google en Salesforce bundelen krachten
Mark Benioff, CEO van Saleforce, kondigt op Dreamforce in San Francisco een nauwe samenwerking met Google aan. De CRM-reus gaat zijn platform integreren met Googles G Suite. De aankondiging sluit aan op de eerdere uitbreiding van Quips functionaliteit met live-apps. Onder andere Google Agenda en Gmail en Sheets zullen als live app binnen Quip beschikbaar zijn. Verder springt de integratie met Analytics in het oog. Wie Salesforce gebruikt, kan dankzij onder andere Einstein heel wat inzichten verwerven. Door die samen te voegen met de data die Google Analytics aanlevert, kunnen verkopers en marketeers nieuwe inzichten verwerven.
Praktisch wordt het onder andere mogelijk om specifieke audiences in Google Analytics naadloos te gebruiken binnen Salesforce en de Marketing Cloud, om zo bijvoorbeeld mailings uit te sturen op basis van gedrag dat door Analytics 360 gemeten werd.
Salesforce Lightning zal voortaan ook beschikbaar zijn binnen Gmail, waardoor je snel data naar Salesforce kan sturen. De samenwerking moet eveneens prioritaire mails identificeren zodat je de belangrijkste communicatie in je mailbox snel in het oog springt.
Voor Sheets mag je een gelijkaardige samenwerking verwachten. Je zal spreadsheets kunnen implementeren binnen Salesforce. Verder wordt het mogelijk om met een druk op de knop Salesforce Records naar een sheet-document te exporteren. De data in dat document zal in twee richtingen bijgewerkt worden.
Op corporate niveau zetten Google en Salesforce hun samenwerking verder. Bovendien wijst Salesforce G Suite aan als prefered partner. Tot slot zal de CRM-marktleider op de Google Cloud vertrouwen om zijn cloudinfrastructuur verder wereldwijd uit te rollen.
De integratie met Google Analytics zal vanaf 2018 beschikbaar zijn zonder extra kost. Sommige functies waaronder Lightning voor Gmail zijn momenteel beschikbaar. De integratie met Quip staat ook voor volgend jaar gepland, en is onderhevig aan de tarieven van Quip.