Nieuws

Urgentie digitale transformatie dringt door bij Belgische bedrijven

4 op 10 ondernemingen wereldwijd beschikt vandaag over een bedrijfsbrede digitale strategie, terwijl de urgentie bij nagenoeg alle bedrijven groeit.

 
Bedrijven en organisaties wereldwijd beschouwen digitale transformatie als een absolute topprioriteit. Dat blijkt uit het jaarlijkse Client Global Insights-rapport (pdf) van IT-consusltingfirma CGI.
 
CGI voerde gesprekken met zo’n 1.300 bedrijfs- en IT-leiders verspreid over 17 landen en in 10 industrieën om de trends te identificeren die van invloed zijn op hun organisaties en de implicaties voor hun bedrijf. In België sprak het bedrijf met een twintigtal van zijn klanten die actief zijn in utilities, overheid, finance, healthcare en manufacturing.
 
De drie belangrijkste trends die uit het rapport naar boven komen, liggen in lijn met vorig jaar en worden nog meer uitgesproken. Bedrijven staan op een scharnierpunt in hun digitale transformatie, waarbij wordt overgestapt van planning naar uitvoering van digitale strategieën.
 

Digitale transformatie

“We zien dat vooral de urgentie om te digitaliseren zeer sterk is gegroeid”, vertelt Ben Vicca, Managing Director van de Belgische afdeling van CGI. Waar die digitale transformatie in 2016 bij 71% van de ondervraagden de topprioriteit was, is dat vandaag gestegen tot 85%. “In België bedraagt dat cijfer zelfs 92%”, vult hij aan.
 
Volgens Vicca heeft dat onder meer te maken met de consument die agieler wordt en concurrentie die steeds vaker sectoren overschrijdt. “De transportsector is bang van Uber, maar Uber is eigenlijk geen transportbedrijf. Het is een platform dat betalingen mogelijk maakt tussen chauffeurs en passagiers. Concurrentie komt dus niet langer alleen uit dezelfde sector.”
 
[related_article id=”173210″]  
Ondanks de toegenomen urgentie, zit nog maar de helft van de bedrijven reeds in een vergevorderd stadium van digitale transformatie. 4 op 10 ondernemingen wereldwijd beschikt vandaag over een bedrijfsbrede digitale strategie, waar dat vorig jaar nog maar voor 12 procent van de bevraagde organisaties het geval was.
 
Terwijl wordt geïnvesteerd in data-analyse, automatisering, artificiële intelligentie en het moderniseren van de onderneming, blijft de belangrijkste remfactor van menselijke aard: 81% van de managers meent dat cultuur en talent – en de digitale werknemer de mogelijkheden geven – de grootste uitdaging vormt. “Het is een belangrijke vraag hoe je die cultuur op zo’n korte tijd kan veranderen”, aldus Vicca.
 
De manier waarop digitale transformatie in het bedrijf wordt geïntegreerd, verschilt bovendien. Het vaakst wordt gekozen om een apart digitaal team aan te stellen of de digitalisering uit te besteden. “De beste manier is evenwel om digitale transformatie in alle lagen van het bedrijf te integreren”, meent Vicca. “Dat is hoe in ons land de meeste organisaties ermee omgaan: 75% kiest voor deze aanpak.”
 

Groeiende cyberrisico’s

Naarmate de vereiste om digitaal te worden toeneemt en er meer data in een organisatie wordt bewaard, neemt ook het belang van security toe: 74% noemt het een topprioriteit ten opzichte van 62% vorig jaar. “Cybersecurity klom op twee jaar tijd van een positie onderaan de lijst naar de top drie. Sommige bedrijven zien security bovendien niet alleen als een noodzakelijk kwaad, maar ook als een differentiator om zich naar hun klanten toe op te profileren”, weet de man.
 
[related_article id=”167961″]  

Toegenomen regulering

Ook aandacht voor verhoogde wettelijke eisen kende tijdens de afgelopen jaren een gestage stijging op het prioriteitenlijstje van veel bedrijven, naarmate ook de regulering zelf toenam. Met de GDPR voor de deur rapporteren leidinggevenden dat regelgeving inzake privacy van gegevens een hoge of zeer hoge impact heeft op hun organisatie.  Zo’n 60% – en in België zelfs 70% – van de bevraagde ondernemingen noemde het een belangrijke prioriteit, ten opzichte van 51% in 2016.
 

Meer IT-budget

Naast een bevraging over de prioriteiten, informeerde CGI ook naar het budget dat daar tegenover staat. 78% van de ondervraagden gaf aan het IT-budget te behouden of zelfs te verhogen ten opzichte van 71% vorig jaar. “De CIO neemt zelf het initiatief om legacy- en onderhoudskosten naar omlaag te halen, zodat het vrijgemaakte budget deels opnieuw kan worden geïnvesteerd in nieuwe IT”, besluit Vicca.
 
//www.smartbiz.be/achtergrond/170116/digitale-transformatie-volgens-6-experten-durf-de-stap-te-zetten/

businesscgiclient global insightstransformatie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken