Online FMCG-verkoop stijgt met 30 procent
De online verkoop van fast-moving consumer goods zit in de lift, zo weet Kantar Worldpanel. Uit een onderzoek van het bedrijf blijkt dat de verkoop van FMCG’s via online platformen het voorbije jaar met maar liefst 30 procent is gegroeid. Met name in Azië doet de markt het goed, maar ook in Europa boeken online winkels goede resultaten.
Grote spelers
De zes grootste bijdragers aan de stijging zijn China, Zuid-Korea, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Japan en de Verenigde Staten. In China steeg de marktwaarde het voorbije jaar met maar liefst 52 procent, bij Japan en de V.S. met vijf procent.
In Europa detecteert Kantar Worldpanel erg wisselende resultaten. Terwijl het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk wereldwijd tot de toplanden behoren op het vlak van absolute groei, hinken Duitsland en Nederland achterop met percentages van respectievelijk 1,7 en 2,6 procent. Bovendien lijkt de vooruitgang in ons content te vertragen. De marktwaarde van Frankrijk en het VK stijgt nog wel, maar aan een minder hoog tempo.
Toekomst
Kantar Worldpanel voorspelt dat tegen 2025 de online FMCG-markt een waarde zal hebben van maar liefst 170 miljard dollar. Zuid-Korea en China zullen de weg blijven leiden in de snelgroeiende online markt. De grootste wereldwijde stijging zal vanuit de Verenigde Staten komen. Kantar Worldpanel verwacht dat de Amerikaanse markt van 1,5 naar 8 procent marktaandeel zal stijgen in 2025.