Nieuws

Online apothekers reageren op Test Aankoop: ‘We gaan aan de slag’

Na de tegenvallende prestaties in een studie van Test Aankoop, geeft de federatie van online apothekers toe dat de sector met groeipijnen kampt.

Wie al geneesmiddelen online bestelt, wordt te weinig geïnformeerd, volgens een recente proef van Test Aankoop. In een deel van de studie werd een bestelling voor tien neussprays geplaatst bij vijftig online apothekers. Het gros daarvan stuurde het grote aantal neussprays toe, hoewel het gebruik van zo’n spray verslavend kan werken. Van de 38 apothekers die de bestelling toestuurde, waarschuwde slechts 10 over de gewenningsverschijnselen.

Ook op de website zelf wordt te weinig uitleg gegeven over hoe je de verkrijgbare medicatie moet gebruiken. Minder dan de helft van de onderzochte apothekers vermelden de gebruiksaanwijzingen, en bij 4 op 5 werden de bijwerkingen achterwege gelaten.

Werkpunten

De resultaten van de test kwamen ook ter ore van Federation of Belgian Online Pharmacists, kortweg FEBOP. In het onderzoek worden een aantal werkpunten blootgelegd, geeft de organisatie toe. ‘We leggen deze resultaten niet zomaar naast ons neer. FEBOP zal samen met de leden bekijken hoe we op korte termijn een aantal werkpunten kunnen verbeteren,’ zegt Gianni De Gaspari, medeoprichter van online apotheek Viata.

De sector is relatief jong, klinkt het verder in een reactie van FEBOP, en als gevolg maken sommige online apotheken  ‘groeipijnen’ door. De federatie onderzoekt of een charter opgesteld kan worden om de leden een houvast te bieden en bekijkt hoe intern gecontroleerd kan worden. ‘Als sluitstuk overwegen we ook de mogelijkheid om zelf mystery-shoppers in te schakelen voor onze leden en zo een continu verbeteringsproces aan te sturen.’

 

businessFEBOPonline apothekertest-aankoop

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken