Japanse marktplaats Rakuten zet zinnen op Europa
Dat wordt duidelijk in een interview met Europees directeur Toshihiko Otsuka. Over drie jaar wilt de topman in Europa even groot zijn als Tencent in China: een ambitieuze doelstelling. ‘“Geen andere marktpartij die deze positie kan of zal innemen. Zelfs Tencent niet, om dezelfde reden als dat wij hen in China niet aanvallen: we lijken ‘businesswise’ te veel op elkaar,” zegt Otsuka in Emerce.
Globale marktplaats
In Japan is Rakuten leider op vlak van e-commerce, met een eigen marktplaats, online streamingdiensten en andere services. In onze contreien is het bedrijf iets minder bekend onder de naam van het moederbedrijf, maar ken je de shoppingreus misschien wel van de Franse online marktplaats PriceMinister of de chatapp Viber, die ook onder zijn vleugels zit. Daarnaast is er Rakuten.com: het wereldwijde webwarenhuis dat ook Europa bedient.
In eerste instantie wilt Rakuten groeien door handelaars meer te betrekken op die globale marktplaats. Zo’n 70 procent van de huidige omzet is afkomstig uit Japan, maar ook in Europa is er ruimte om te groeien, aldus Otsuka.
Sluitingen
Opmerkelijke uitspraken, vooral met de recente sluitingen van verschillende internationale platformen. Vorig jaar gingen de Rakuten-marktplaatsen in Oostenrijk, Spanje en Verenigd Koninkrijk – nochtans een van de e-commercekoplopers in Europa – ten onder. De kosten die gepaard gingen met de platformen, wogen niet op tegen hun succes, klonk het toen in een statement. Na de teloorgang van de voorgenoemde marktplaatsen zei Rakuten zich vooral te concentreren op de Franse en Duitse markt, waar het aanwezig is met PriceMinister en Rakuten.de.