Hema levert online bestellingen voortaan af in knutseldoos
Wie binnenkort iets bij Hema online besteld, krijgt dat aangeleverd in een kartonnen doos die tot één van negen dieren kan worden omgetoverd. Een krokodil, een walvis, een olifant: wie dat wil kan het sjabloon op de verpakking uitknippen en in elkaar zetten.
Hema stelt dat het met het initiatief duurzaamheid wil ondersteunen en de klant daar bovenop een leuke ervaring bezorgen. Daarnaast representeert de nieuwe aanpak een belangrijke stap in het integreren van de online activiteiten en de winkel. “Met onze nieuw ontworpen verpakkingen voor de online bestellingen willen we ook klanten thuis een leuke ervaring meegeven,” zegt Raph Schroder, hoofd e-commerce bij Hema. “Naast dat de verzenddozen nu een tweede leven krijgen, zijn alle dozen gemaakt van FSC gecertificeerd papier. Bovendien kijken we ook goed of het formaat van de doos bij de inhoud van de bestelling past, zodat we geen onnodig grote dozen versturen.”
Conflict
Dat de integratie van online activiteiten en winkels bij Hema nog voor uitdagingen staat, bleek eerder deze maand toen uitlekte dat Hema en zijn franchisenemers verwikkeld zijn in twee bittere rechtszaken, waarbij afspraken over online verkoop voor beide partijen een doorn in het ook bleken. Hema liet daarbij weten te overwegen van het franchise-concept af te stappen. Er wordt gebakkeleid over 5,2 miljoen euro gemaakte kosten voor online verkoop; wie de nieuwe verpakkingen betaalt, is dan ook nog niet duidelijk.