Geheim wapen van H&M moet online strategie rechttrekken
Het project kreeg de codenaam ‘P12’ mee. Zweeds nieuwsplatform Breakit kon uit goede bron vernemen dat H&M plant om een online outlet-platform te starten. Op het platform zou merkkledij tegen fikse kortingen worden aangeboden.
Tot nu toe is er bitter weinig bekend over ‘P12’. Zelf beschrijven H&M-insiders het initiatief als ‘het paradijs voor stijl en koopjes’. Volgens Breakit draait het om een e-commerceplatform waar klanten online kledij kunnen kopen aan sterk verlaagde prijzen. Een kortingsplatform dus, maar dan wel voor fashionista’s en stijlgoeroes. De website zou zich bovendien niet louter concentreren op H&M-collecties, maar ook op kledij van zo’n zestig andere merken.
Midden april moet het project dan eindelijk worden onthuld. Indien het initiatief slaagt, dan kan het platform een doorbraak betekenen voor H&M’s online strategie. Dat is nodig; het vorige kwartaal werd afgesloten met een dalende verkoop en een verlies aan online marktaandeel.
H&M lijkt de plannen voorlopig stil te willen houden. Het modemerk weigerde om commentaar te leveren op het nieuws en Head of Investor Relations, Nils Vinge, liet weten dat er ‘altijd nieuwe projecten lopen’. Voor de officiële lancering, wordt er nooit op gereageerd, aldus Vinge.