Bol.com opgelicht: fraudeur maakt ruim 41.000 euro buit
Bol.com is tussen 2015 en 2017 het slachtoffer geweest van oplichting, zo blijkt uit een vonnis van de rechtbank in Den Haag. De verdachte bestelde zonder te betalen ruim 1.400 artikelen (waaronder games, dvd’s en blu-rays) en kon zo een (geschatte) waarde van 41.533,16 euro opstrijken. De producten werden daarop verkocht aan een tweedehandswinkel of ‘geretourneerd’ bij Blokker-winkels.
Foutief leveradres
De fraude kwam aan het licht nadat twee Nederlanders contact opnamen met bol.com. Zij hadden een herinnering gekregen dat ze nog niet betaald hadden, terwijl ze helemaal geen bestelling hadden geplaatst of zelfs geen klant waren bij bol.com. De verdachte liet de pakketjes immers op verschillende adressen bezorgen waar hij zelf niet woonde en haalde ze nadien uit de brievenbus. Later veranderde hij zijn strategie en liet hij de producten leveren op een adres van leegstaande woningen. Via de applicatie van PostNL veranderde hij dan het bezorgadres in een ophaallocatie.
Volgens de rechtbank heeft de oplichting een onterechte negatieve weerslag gehad op de naam van bol.com doordat onschuldige burgers te maken hadden met facturen en aanmaningen voor bestellingen die zij niet hadden gedaan. “Oplichtingspraktijken als de onderhavige schaden het vertrouwen in eerlijke handel en verstoren de werking van populaire handelsplatformen op internet”, luidt het vonnis. De verdachte kreeg 18 maanden cel en moet daarnaast ook de schade vergoeden.