Nieuws, slider

Belgische warenhuizen blijven uit: ‘Dat halen we nooit meer in’

Warenhuisspecialist WDP trekt aan de alarmbel. De achterstand die België op vlak van e-commerce heeft opgelopen, halen we volgens de ontwikkelaar niet meer in.

Joost Uwents, mede-CEO bij Belgische ontwikkelaar van warenhuizen WDP, ziet de toekomst van de e-commercesector in ons land somber in. Het gros van de warenhuizen wordt geplaatst op buitenlandse bodem, terwijl er in België nauwelijks nog nieuwe magazijnen bijkomen. Dat is onder andere te wijten aan de achterstand die ons land in e-commerce heeft opgelopen, vertelt Uwents in een interview met De Tijd.

Goedkoper, maar onaantrekkelijk

Het merendeel van de nieuwe warenhuizen waar WDP zich over ontfermt, komen in Nederland en Duitsland. Vorig jaar werd 250.000 m² aan grond omgebouwd naar magazijnen in Nederland, tegenover een schamele 50.000 m² in België. Meer dan eens liggen de warenhuizen maar net over de Belgische grens.

Desondanks zijn de Belgische bouwgronden ruim de helft goedkoper dan in Nederland. Hoe het dan komt dat klanten systematisch over de grens kijken om een nieuw magazijn neer te poten? Ons land kampt met enkele tekortkomingen waardoor omringende landen als Nederland aantrekkelijker uit de bus komen.

Onder andere de Nederlandse infrastructuur, en de grote gronden zijn belangrijke troeven, maar ook de flexibelere arbeidswetgeving geven Nederland een streepje voor. ‘Ondanks de inspanningen rond nachtarbeid in de nieuwe e-commercewet,’ voegt Uwents toe. Die nieuwe wet kwam er vorig jaar, en vereenvoudigde de huidige regeling omtrent nachtwerk voor Belgische handelaars. In Nederland is nachtwerk echter al jaren ingeburgerd, waardoor medewerkers in de meeste magazijnen tot na de reguliere uren kunnen doorwerken.

‘Boot definitief gemist’

Tot slot blijft ook de e-commercekloof België achtervolgen. ‘De clusters van e-commerce liggen allemaal in het buitenland. Het gaat niet alleen om de infrastructuur, maar ook om de knowhow en de technologie. Dat halen we nooit meer in. België heeft de boot definitief gemist,’ besluit Uwents.

De Belgische ontwikkelaar zegt zelf graag meer warenhuizen in eigen land te bouwen. ‘Maar we moeten onze klanten volgen. En die gaan naar Nederland.’

belgiebusinessLogistiek en e-commercemagazijnwarenhuis

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken