Gratis tool moet consument bewustmaken van vervuilende pakjes
Dat werd bekend op de Webwinkel Vakdagen in Utrecht. E-commercevereniging Thuiswinkel.org onthulde er zijn aanpak om consumenten en webshops bewust te maken van de ecologische impact van e-commerce. Zo wil de organisatie het makkelijker maken om de exacte CO2-uitstoot per pakje te tonen, weet Twinkle Nederland.
Daarvoor werd een online tool ontwikkeld. Het systeem berekent hoe vervuilend een pakje is op basis van enkele relevante factoren, waaronder aantal verzonden pakketten, de afgelegde kilometers, het specifieke voertuig, de gebruikte capaciteit van het voertuig en de bezorgmethode. Met de tool zouden consumenten zelf kunnen berekenen hoeveel CO2 wordt uitgestoten als een direct gevolg van hun bestelling. Door bijvoorbeeld voor een ander bezorgtijdstip te kiezen, kan een shopper die uitstoot terugdringen. Een vereenvoudigde versie van de test staat al online, en de tool zelf zou later dit jaar verschijnen bij enkele Nederlandse webwinkeliers.
Het initiatief kadert in een bredere sensibiliseringscampagne van Thuiswinkel: Bewust Bezorgd. De campagne wilt consumenten tonen hoe zij hun steentje bij kunnen dragen aan duurzame e-commerce met tips en informatie. Het project wordt bovendien gesteund door enkele grote namen uit de e-commerce en logistiek, waaronder bol.com, Coolblue, PostNL, DHL en Dynalogic.
Ook in België wordt de milieu-impact van e-commerce onder de loep genomen. Een recent onderzoek wees uit dat de thuislevering van online bestellingen ons land dagelijks 45.000 euro kost. Het grootste deel van die kost is te wijten aan gemiste leveringen, inefficiënte bestelroutes en vervuilende bestelwagens.