H&M sluit 170 winkels na teleurstellende verkoop
De Zweedse modeketen kondigde vandaag povere kwartaalresultaten aan. Zo daalde de omzet in het najaar 2017 met 4 procent tot een totaal van 5,9 miljard euro. Daar bleef het niet bij. De dalende lijn was over heel het jaar 2017 te bespeuren: op twaalf maanden kelderde de operationele winst met 14 procent, de sterkste daling in zes jaar tijd. Geen goed nieuws dus voor de fashiongigant. Ook CEO Karl-Johan Persson liet verstaan dat de resultaten allesbehalve positief zijn.
Fysieke winkels
Persson heeft het over “middelmatige prestaties”, en zegt dat de groei van 3 procent die H&M ondanks alles kon behalen “onder verwachtingen” ligt. De fysieke winkels lijken aan de basis te liggen van de terugvallende verkoop. “Onze online verkoop en de nieuwere merken deden het goed, maar het probleem lag bij de fysieke winkels van H&M, waar het veranderende consumentengedrag het sterkst wordt gevoeld, en de bezoekersaantallen terugliepen door de groeiende online verkoop.” Ook enkele tekortkomingen in het aanbod van de merken onder H&M-koepel hebben volgens hem bijgedragen aan het probleem.
Sluitingen
H&M deed enkele nieuwe initiatieven uit de doeken die de keten uit het slop moeten helpen. Om te beginnen worden 170 winkels gesloten: bijna het dubbel van vorig jaar. Zoals gewoonlijk opent H&M in 2018 ook nieuwe winkels, maar dat zijn er minder dan normaal. Er komen er 390 bij, terwijl dat er vorig jaar nog bijna vijfhonderd waren. Weinig verrassend plant het bedrijf ook sterker in te zetten in e-commerce en digitalisering. De winkels die erbij komen, moeten voorzien worden van functies die het online shoppers naar hun zin maken, zoals click-en-collect, scan-en-go en de mogelijkheid om online bestelde pakjes om te wisselen.
Nieuw merk
Daarnaast wordt dit jaar een geheel nieuw merk uit de grond gestampt. Afound, zoals de nieuwkomer heet, biedt afgeprijsde kleding aan van zowel externe merken als onderdelen van de H&M Group. Er komt een fysieke winkel in Zweden, gecombineerd met een online platform. Het format kan helpen om H&M’s eigen overtollige stock weg te werken aan hoge kortingen, en staat zo lijnrecht tegenover de laatste toevoeging aan de H&M-familie, Arket, dat duurdere kledij in de rekken heeft hangen. Begin dit jaar werd gespeculeerd dat het discountplatform een doorbraak zou kunnen zijn voor H&M’s online strategie. De keten is het negende merk voor de groep.
Investeerders reageerden inmiddels negatief op de plannen. Het aandeel van de winkelketen zakte ruim 9 procent in Stockholm. Een zoveelste opdoffer: gedurende de laatste drie maanden verloor H&M al een kwart van zijn aandeelwaarde.