Nieuws

Europa stemt over Digital Single Market: einde geoblocking?

De Digital Single Market stelt één doelstelling centraal: een eengemaakte Europese markt voor online diensten. Het einde van discriminatie door webwinkels is in zicht.

Het Europees Parlement stemt vandaag over een wetsvoorstel. Over het voorstel, die een einde wil maken aan discriminatie door webwinkels, wordt al jarenlang onderhandeld. Volledige transparantie tegenover de consument staat centraal. Webwinkels mogen concreet de toegang niet verbieden aan Europese consumenten, ongeacht in welke lidstaat ze verblijven of wonen.

Geoblocking

Als je vandaag surft naar een Europese webwinkel, dan is de kans groot dat je naar een aangepaste versie (met aangepaste prijzen) wordt doorverwezen. Mag niet, oordeelt de EU, die vindt dat de Europese consument overal dezelfde webpagina’s moet kunnen bezichtigen. Wel zijn er uitzonderingen vervat in het wetsvoorstel. De nieuwe regels zijn bijvoorbeeld niet van toepassing op digitale producten. Denk maar aan e-books, software of muziek. Ook ben je als webwinkel niet verplicht om in elke lidstaat te leveren.

Eind vorig jaar keurde het Europese Parlement al een nieuwe wetgeving omtrent geoblocking goed. Die moet voorkomen dat Europeanen de toegang tot een website in een ander land worden geweigerd. Met de nieuwe regels wil de EU e-commerce een boost geven voor zowel consumenten als ondernemingen.

Juridisch kluwen

Niet iedereen is enthousiast over de nieuwe regels. Volgens Bart Van den Brande, managing partner bij Sirius Legal, wordt het steeds lastiger voor online ondernemers om door het juridische bos de bomen te blijven zien. Volgens hem is het zelfs voor juristen en advocaten nog moeilijk om te volgen en is het niet verwonderlijk dat ondernemers kop noch staart krijgen aan het juridisch kluwen.

businessdigital single marketgeoblockingwetgeving

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken