Belgische winkeliers gaan gebukt onder buitenlandse shoppinggrillen
De fysieke detailhandel worstelt met de concurrentie van buitenlandse webshops. Ook in onze Twinkle100 bleek dat de Belg het liefst gaat shoppen in het buitenland. De volledige top zes aan populairste webwinkels hebben niet hun hoofdkwartier in België. Dit vertaalt zich naar rode cijfers van statistiekbureau Eurostat. De Belgische winkeliers zagen hun verkoop in de periode tussen december 2016 en 2017 met 2,5% dalen.
“Niet de groei van e-commerce op zich is daarbij het probleem”, verduidelijkt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO, “Wel het feit dat Belgische consumenten heel vaak op buitenlandse webshops kopen.” Volgens retailexpert Mien Gillis stroomt meer dan de helft van de online aankopen naar buitenlandse webshops. “Op eigen bodem missen we zulke initiatieven, en lopen we die verkopen dus mis”, vertelt ze tegen HLN.
(Op één na) slechtste van de klas
Vergelijken we dat met de rest van Europa, dan scoort enkel Luxemburg slechter. Meer zelfs, in Europa zijn de verkopen bij kleinhandelaars in diezelfde periode met 1,9% toegenomen. Volgens de Nationale Bank blaakt de consument van het vertrouwen en vindt die het niet erg om zijn geld te laten rollen. Helaas merken de Belgische winkeliers daar niet veel van.
Daarom raadt Unizo aan om bij Belgische webwinkels te gaan shoppen. Van Assche: “Buitenlandse shops betalen hier geen btw en andere lasten, creëeren hier geen tewerkstelling, dragen niet bij aan onze sociale zekerheid, sponsoren geen lokale voetbalploeg, bouwen niet mee aan het lokale sociale weefsel… Kortom, onze economie en samenleving hebben er niets aan.”
Oud nieuws
Dat de Belgische kleinhandel in een neerwaartse spiraal zit, is oud nieuws. Al uit cijfers van deze zomer bleek dat zowel de omzet van winkels als het aantal verkochte producten al eventjes in het slop zit. In de eerste helft van het jaar werd in de hele sector zo’n 2,4 procent minder verkocht, vergeleken met het jaar daarvoor. Vooral kleding- en schoenenwinkels, gespecialiseerde voedingswinkels (zoals slagerijen) en tankstations zouden het zwaar te verduren hebben.
Wel tekent de Belgische e-commerce een groei op. Handelaars worden daarom aangeraden om tenminste online aanwezig te zijn met een website. Toch verkiest één op twee Vlaamse handelaars ervoor om geen online winkel te starten. Uit een steekproef van Unizo blijkt dat vooral een gebrek aan tijd of kennis de boosdoener is.