Ikea lanceert eigen webshop in België
Eindelijk is het zover. Ikea lanceert zijn eigen webshop in België. Vanaf nu kunnen ook Belgen online winkelen bij de Zweedse meubelgigant en hun bestellingen thuis laten leveren. De webshop is de volgende stap in de digitale uitbreiding van de Ikea-woonwarenhuizen.
Digitale uitbreiding
Voor de start van de webshop konden klanten al Ikea-producten met de ‘Click & Collect’-dienst online bestellen en later afhalen in een Ikea-woonwarenhuis of afhaalpunt naar keuze. Met de ‘Pick & Delivery’-dienst was het ook mogelijk om aankopen in de winkels te betalen en deze daarna thuis te laten leveren. De webshop combineert deze twee diensten en is de volgende stap in de digitale uitbreiding van Ikea.
Ikea merkt een verandering in het shopgedrag van zijn klanten. Het aantal bezoekers van de Ikea-website groeide de laatste jaren exponentieel. In 2017 trok Ikea online meer dan 40 miljoen bezoekers. Nu kunnen diezelfde bezoekers ook Ikea-producten bestellen via diezelfde website.
Thuislevering van producten
Levertijden variëren per product tussen 2 en 6 dagen. In het digitale winkelwagentje is de verwachte levertijd duidelijk weergegeven. De verzendkosten zijn gebaseerd op het gewicht van de bestelling. Voor bestellingen van minder dan 5 kg bedraagt de verzendkost 4,99 euro. Bij grotere bestellingen van meer dan 500 kg kost de verzending 229,00 euro.
Grotere bestellingen worden vanuit het distributiecentrum in Winterslag bij Genk per vrachtwagen geleverd. Die bestellingen worden geleverd door het Belgische VDP. Bestellingen bestaande uit kleinere producten worden verwerkt in het distributiecentrum in Dortmund en geleverd via PostNL.
120 bijkomende jobs
Om de werking van de online webshop optimaal te laten verlopen, wierf Ikea in België al meer dan 120 bijkomende medewerkers aan. Die nieuwe medewerkers moeten het customer support center, de logistieke teams in de distributiecentra en het e-commerceteam verder ondersteunen.