Ahold Delhaize gaat meer investeren in digitale winkeltoepassingen
Ahold Delhaize zal het komende jaar meer inzetten op online mogelijkheden in zijn supermarkten. Dat heeft het bedrijf aangekondigd bij de presentatie van zijn financiële rapport van het recente kwartaal.
Meer kassaloos winkelen
De cijfers die de fusiegroep van Albert Heijn en Delhaize kan voorleggen zijn over het algemeen positief. CEO Dick Boer vestigde daarbij de aandacht op de groei in online, waar het supermarktconcern zijn omzet op een jaar tijd met 20 procent zag stijgen, goed voor een totale omzet van 2,8 miljard euro in 2017. Het bedrijf stelt dat het goed op schema is om tegen 2020 meer dan 5 miljard euro omzet te halen via e-commerce.
Het bedrijf is dan ook van plan om verder te investeren in de online capaciteiten van zijn merken. Dat gaat dan niet alleen over webshops, ook in de fysieke winkels zullen meer digitale mogelijkheden worden aangeboden om ‘naadloos shoppen’ mogelijk te maken. Het bedrijf doelt daarmee onder andere op de opties die het aanbiedt voor kassaloos winkelen. Het ‘Tap to Go’-testproject dat momenteel bij Albert Heijn loopt wordt zeker verder uitgerold, zo kondigt Boer aan.
Zorgenkind
Het nieuws dat Ahold Delhaize bracht was niet uniform positief. In België blijft de Delhaize-groep een zorgenkind. De bedrijfswinst van de groep daalde met 56 procent ten opzichte van het vorige kwartaal. Grootste oorzaak van de daling waren de sterke promo-acties die de winkel hield om klanten te lokken. Om het schip weer recht te trekken zal het directieteam van Delhaize binnenkort een nieuwe strategie presenteren voor de Belgische supermarkt.