Online aankopen namen in België met 40 procent toe
De Belgische e-commerce-sector heeft een goed jaar achter de rug. Het aantal online transacties is met 40 procent gestegen. Het is een van de vaststellingen die naar voren kwamen uit de E-commerce Barometer van Safeshops.be en The House of Marketing, een studie die vandaag werd gepubliceerd. Om een zicht te krijgen op de Belgische e-commerce gingen zij aan de slag met data van betalingsproviders. De verzamelde gegevens vertegenwoordigen 85 procent van het totale aantal transacties in België.
Microsegment
Het groeiende aantal transacties vertaalt zich naar een stijging in de omzet. Tezamen hebben de Belgen voor zo’n 5,8 miljard euro gewinkelt in 2017. Dat geld vloeit in grote mate naar enkele grote spelers, zo tonen de cijfers aan: 89 procent van de omzet komt bij 4 procent van de webshops terecht.
Tegelijkertijd ontwaren de onderzoekers dat het grootste deel van de groei uit 2017 zich voornamelijk voordeed bij de kleine webshops. “We stellen vast dat de groei zich hoofdzakelijk situeert in het ‘micro’ segment, online handelaren die een omzet van minder dan 100.000 euro op jaarbasis realiseren,” zegt Greet Dekocker, Managing Director van Safeshops.be. “Een mogelijke verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat steeds meer winkels, ook de kleinere, kiezen voor een omni-channel strategie.”
Veel meer webshops
Dat e-commerce in België sterk groeit is niet alleen af te leiden uit de omzet en de transacties. Ook het aantal webshops dat in ons land actief is, zit in stijgende lijn. Hun aantal is op een jaar tijd met een vierde gestegen. In absolute cijfers gaat het om 20.480 online winkels.